En toen had Twitter geen overnamekandidaten meer over

Een paar weken geleden leek het alsof de bedrijven in de rij stonden om Twitter over te nemen. Onder meer Google en Disney werden genoemd. Maar zij haakten ook vrij snel weer af, waardoor alleen Salesforce overbleef. Slecht nieuws voor Twitter: Salesforce laat aan de Financial Times weten geen bod te gaan uitbrengen op het sociale netwerk.

“Het paste niet goed bij ons”, zegt CEO Marc Benioff tegen de Amerikaanse zakenkrant. Aandeelhouders hadden vraagtekens gezet bij de overname, omdat onduidelijk was of een social-mediabedrijf wel bij een zakelijke dienstverlener als Salesforce past.

Volgens bronnen binnen Twitter zou CEO Jack Dorsey er niet heel rouwig om zijn. Hij was in eerste instantie al geen voorstander van een overname en daardoor zou intern discussie zou ontstaan, zo gaan de geruchten. Nu er geen overnamekandidaten meer over zijn, zou Dorsey zich weer kunnen richten op het laten groeien van het aantal gebruikers.

Problemen

Dat laatste is namelijk een groot probleem: Twitter groeit niet meer. Om daar iets aan te doen, heeft Twitter het afgelopen jaar allerlei wijzigingen doorgevoerd, maar zonder het beoogde effect. Volgens veel critici zitten de problemen veel dieper en los je dat niet op met kleine wijzigingen.

Het belangrijkste probleem zou zijn dat Twitter te moeilijk is voor nieuwe gebruikers en heel tijdsintensief is. Daarnaast zijn trolls en bedreigingen een groot probleem als het gaat, zeker voor bekende mensen en opiniemakers. Zij verlaten de dienst, omdat het Twitter niet lukt om dit een halt toe te roepen.