Twitter probeert indruk te maken op gebruikers terwijl groei stagneert

Twitter probeert een oplossing te vinden voor het groeiende aantal gebruikers dat de service eigenlijk niet meer actief gebruikt. Bijvoorbeeld alleen om berichten te kunnen lezen in plaats van zelf ook berichten te plaatsen. Of nog erger: ze vinden dat ze Twitter niet (meer) nodig hebben.

Dick Costolo, CEO van Twitter, wordt geconfronteerd met een verminderde aanwas van het aantal nieuwe gebruikers terwijl bestaande gebruikers de dienst steeds minder gebruiken. Costolo hoopt dit probleem op te lossen door een aantal veranderingen door te voeren zoals meer afbeeldingen en verschillende manieren om informatie te organiseren. Zodat Twitter weer aantrekkelijk wordt en makkelijker te gebruiken is; voornamelijk voor nieuwe gebruikers.

De druk om dit probleem aan te pakken neemt gestaag toe omdat Twitter naar nieuwe bronnen van inkomsten op zoek is om zo de aandelenprijs te kunnen rechtvaardigen – die meer dan verdubbeld is sinds november. Twitter heeft geen geld om zomaar “groei” te kopen zoals Facebook vorige maand deed toen het WhatsApp kocht. “It’s absolutely critical that they re-engage audiences and get some growth going,” zegt Arvind Bhatia, analist bij Sterne Agee & Leach. “It’s the No. 1 issue with investors today.

Veel mensen gebruiken Twitter om real-time het commentaar van vrienden, nieuwsbronnen en bekende artiesten te volgen zonder zelf actief berichten te schrijven. Om Twitter onder een breder publiek weer populair te maken zullen er dingen moet veranderen. Zoals betere foto en video integratie en nieuwe manieren om informatie te organiseren op basis van onderwerpen in plaats van alleen chronologisch (misschien zoals Current.ly).

Twitter heeft al eerder succesvol het aantal interacties weten te stimuleren met 35 procent door foto’s prominenter te presenteren in de timeline. Bovendien is het aantal privé-berichten met 25 procent gestegen nadat de berichten optie duidelijker werd gesitueerd in de Twitter app. Twitter is op dit moment nieuwe designs aan het testen die wat overeenkomsten hebben met Facebook. Zoals een profiel pagina met een grote foto bovenaan en een kleinere profielfoto links.

Zou Twitter in staat zijn gebruikers weer te betrekken en nieuwe gebruikers aan te trekken of begint het langzaamaan een verloren zaak te worden?