Numrush

Uber wil ruzie met Google over zelfrijdende auto achter gesloten deuren uitvechten

Uber wil dat de door Google aangespannen rechtszaak rond gestolen technologie voor zelfrijdende auto’s niet in het openbaar plaatsvindt. Volgens het bedrijf, dat al maanden slecht in het nieuws komt, kan de zaak buiten de reguliere rechter om en zonder openbare zittingen afgehandeld worden. Dat schrijft The New York Times.

De zaak tussen de twee bedrijven draait allemaal rond Anthony Lewandowski, die negen jaar aan het hoofd stond van het zelfrijdende auto-project van Google. Volgens de aanklacht van de zoekgigant heeft de oud-medewerker techniek van de zelfrijdende auto gestolen. Voor zijn vertrek bij het bedrijf zou hij 14.000 documenten hebben gekopieerd.

Vervolgens begon hij zijn eigen start-up Otto om verder te werken aan een zelfrijdende auto. In zijn kielzog vertrokken 15 werknemers van Google naar Otto en niet veel later kocht Uber het bedrijf voor 680 miljoen dollar.

Volgens Google zou bijvoorbeeld de Lidar-sensor van Uber, die verantwoordelijk is voor het scannen van de omgeving rond de auto, vrijwel hetzelfde zijn als als die die van hen  en dat kan volgens het bedrijf geen toeval zijn.

Uber zegt nu dat de zaak tussen de twee met arbitrage opgelost moet worden, omdat dat in het contract van Lewandowski stond toen hij bij Google werkte. Alleen een deel van de zaak, over patentschending, moet nog in de federale rechtbank voorkomen vindt het bedrijf. Google wil alles in een gewone rechtbank voor laten komen, met jury.

‘Gestolen technologie’ werkt nog niet

Overigens levert die vermoedelijk gestolen technologie nog weinig op voor Uber. Vorige week kwam er in Arizona nog een zelfrijdende auto van Uber op zijn kant terecht nadat de auto geen voorrang verleende, waardoor het testprogramma voor zeer korte tijd werd stilgelegd.

Het was het zoveelste incident rond de zelfrijdende auto’s van Uber, die eerder al door rood reden en tal van andere verkeersregels aan hun laars lapte. Recode zag onlangs bovendien documenten in die aantoonden dat er iedere 1,3 kilometer door een mens ingegrepen moet worden wanneer de auto zelf rijdt. Dat is in verhouding tot andere fabrikanten die met zelfrijdende auto’s bezig zijn enorm veel.