Uniqlo zorgt ervoor dat je nooit meer twijfelt bij het kiezen van nieuwe kleding

uniqlo

Het modemerk Uniqlo helpt klanten op een unieke manier bij het kiezen van nieuwe kleding. In een Australisch filiaal van het Japanse modemerk kunnen klanten zich laten adviseren door hun eigen hersenen.

Een speciale sensor die hersenactiviteit meet kan op basis van die gegevens de gemoedstoestand van iemand inschatten. Een programma zoekt vervolgens diverse T-shirts die bij de toestand van de klant passen. Het was voor het eerst dat de zogenaamde ‘UMood’-technologie in Australië werd gebruikt.

uniqlo

Als klanten de headset op doen, moeten ze naar ongeveer tien verschillende soorten video’s kijken, die enkele seconden duren. Door de hersenactiviteit te meten tijdens de video’s kan het programma zien op welke gemoedstoestand de hersenen het best reageren. De categorieën bestaan onder andere uit: ‘dandy’ en ‘stormy’.

De keuze voor het humeur van de klant gebeurt op basis van vijf variabelen: interesse, concentratie, stress, slaperigheid en in hoe verre de klant het leuk vindt. De categorie waar de vijf variabelen het best scoren wordt uitgekozen als het humeur van de klant. Het algoritme kan kiezen uit meer dan 600 verschillende soorten T-shirts.

De sensor is gemaakt door het bedrijf NeuroSky en kan door iedereen gekocht worden. De analysetechniek is afkomstig van het Japanse bedrijf Dentsu ScienceJam. De winkelketen laat weten dat de gegevens niet worden opgeslagen en de dienst meer bedoeld is om de band tussen de winkel en hun klanten te verbeteren. Als de formule aanslaat, gaat Uniqlo het implementeren in andere winkels in Australië en uiteindelijk in andere landen.

uniqlo