Unschooling: 6 Redenen waarom ons huidige onderwijssysteem radicaal anders moet

Dale J Stevens, een van de keynote speakers op het Next Web podium vandaag, heeft maar weinig op met het traditionele onderwijssysteem. Toen hij 12 jaar oud was vertelde hij zijn ouders te willen stoppen met school, simpelweg ‘omdat het niks voor hem was’.

Vandaag de dag runt hij het bedrijf en de succesvolle blog ‘Uncollege‘, dat zich bezig houdt met rigoureuze veranderingen in het onderwijs. Belangrijk detail is dat unschooling volgens Stevens niet impliceert dat kinderen helemaal geen opleiding krijgen, of thuis geschoold worden.

‘Unschooling’ is het opzetten van een persoonlijk relevant studieplan waarbij wordt gekeken naar de best mogelijke uitkomsten voor de persoon in kwestie. Het is geen vereiste dat een kind bovenmatig intelligent is, gemotiveerd of op enige andere wijze bevoorrecht.

Volgens Stevens boeken de meest uiteenlopende studenten succesvolle resultaten met het ‘unschooling’ principe, en kun je het in principe aan ieder kind toevertrouwen.

Schermafbeelding 2014-04-25 om 12.30.58

Want feit is volgens hem dat traditioneel onderwijs op vele fronten te kort schiet: Het vertelt ons niet hoe we de juiste mentoren vinden om ons wijzer te maken, hoe we hulp zoeken, of om gaan met feedback, hoe je georganiseerd te werk gaat of gemotiveerd blijft. Allen skills waar ‘unschoolers’ hoger op scoren dan hun schoolgaande leeftijdgenootjes.

Volgens Stevens zijn er dan ook 6 redenen te benoemen waarom traditionele scholen het onderwijs eigenlijk totaal verkeerd aanpakken:

1. De huidige vorm van onderwijs is niet geoptimaliseerd op ons brein: Het aanhoren van lezingen vanuit een docent voor een klas (of een spreker op een conferentie) is bewezen een van de slechtste manieren om informatie te verwerken.

2. Leren doe je het beste als je actief met het lesmateriaal bezig bent, zowel fysiek, mentaal en verbaal.

3. Leren lukt beter als lesmateriaal van toepassing is op je persoonlijke context: Hoe is dit toepasbaar op mij?

4. Leren vereist het (leren) maken van fouten

5. Het nemen van regelmatige pauzes stimuleert ons leergedrag: Twee blokken van 15 minuten met een pauze van 5 minuten is tot tweemaal effectiever dan 30 minuten doorleren.

6. Gebruik ‘hard werken’ als stimulatie in plaats van ‘intelligentie’. Kinderen die horen dat ze ‘goed werk hebben geleverd’ of ergens ‘hard voor hebben gewerkt’ presteren beter dan kinderen die horen dat ze ‘slim zijn’. Dat laatste impliceert immers dat je intelligentie een ‘statisch object’ is, in plaats van een feature die je elke dag kunt verbeteren.