In de tweede aflevering van ‘V2’ nemen Michiel en Johan de tijd om hun ervaringen te delen met smartwatches. Want helemaal lekker gaat het nog niet met de adoptiecurve van de slimme horloges. En dat terwijl de nieuwste smartwatches van Apple en Samsung behoorlijk indrukwekkende apparaten zijn. Heeft de branche nog een kans of hebben de slimme horloges hun beste tijd gehad?
Terwijl aan de horizon het eind van het jaar al gloort, kijkt de gemiddelde tech-journalist al voorbij de bollen en bubbels. Aan het begin van 2017 staat immers de CES al weer op het programma en beginnen de eerste voorspellingen al weer op gang te komen.
Maar opvallend genoeg is het dit jaar niet alleen maar rozengeur en double-rainbows voor het gadgetfestijn in Las Vegas. Analisten verwachten dat TV’s en witgoed nog altijd de belangrijkste categorieën zullen zijn, de explosief gegroeide aanwezigheid van autofabrikanten op de CES vorig jaar zal dit jaar alleen maar groter worden en de interesse in wearables lijkt in 2016 haast tot een stilstand te zijn gekomen. Fahrad Manjoo, columnist van de New York Times, durft zelfs een aanstaande ‘gadget apocalypse’ aan te kondigen in zijn laatste opiniestuk.
‘Hardware is hard’
Niet geheel toevallig komt het stuk van Manjoo op dezelfde dag dat één van de meest succesvolle Kickstarter-campagnes aller tijden werd overgenomen na jarenlang dobberen op onzekerheid. Het Amerikaanse Fitbit, ooit begonnen als een fabrikant van slimme stappentellers, nam smartwatch-fabrikant Pebble over voor een onbekend bedrag.
Ook een andere fabrikant van (schijnbaar) populaire smartwatches, Basis, werd vlot na hun crowdfundingcampagne opgepikt door Intel voor maar liefst 100 miljoen dollar. De eerste horloge uit deze samenwerking moest echter binnen de kortste keren van de markt wegens brandgevaar en intussen is het een vraagteken of Intel ooit nog iets gaat doen met smartwatches.
‘Hardware is hard’ is het gezegde in Silicon Valley, waar men al jarenlang weet dat het relatief makkelijker is om een nieuwe dienst te programmeren dan een daadwerkelijk fysiek product in de markt te zetten. Manjoo verwijst er ook naar in zijn column en stelt dat het de drijvende kracht is achter een verder samensmeltende gadgetmarkt. Apple, Google, Samsung, Microsoft en Amazon zijn de belangrijkste namen op het gebied van hardware op dit moment, stelt hij.
Kansen genoeg
Toch zijn Michiel en Johan in de nieuwste aflevering van V2 nog altijd overwegend positief gestemd over de kansen voor de smartwatch. Terwijl Johan met wisselende resultaten de nieuwe Samsung Gear S3 mocht testen, kan Michiel al bijna niet meer zonder zijn Apple Watch 2.
Want hoewel het nog aan echte ‘killer apps’ ontbreekt, ziet Michiel nog genoeg kansen om zijn smartwatch vaker te gebruiken, met name op het gebied van smart homes. Maar ook nu zijn er genoeg toepassingen die hem positief verbazen, zoals het navigeren door steden met behulp van zijn Apple Watch.
Ook Samsung heeft geen reden om het bijltje er bij neer te gooien, stelt Johan. De Samsung Gear S3, alweer de negende smartwatch uit de Zuid-Koreaanse stal, is met voorsprong de meest volwassen tot heden. Niet alleen qua formaat – het horloge is een bewust statement voor de liefhebbers van grote horloges – maar ook qua batterijduur en samenwerking met de smartphone.
Benieuwd hoe de duimen uitvallen? Check dan de nieuwe aflevering van V2 hieronder:
Wil je reageren op deze aflevering? Stuur ons (of Michiel & Johan) een berichtje via Twitter! Momentje over? Deel dan je mening over V2 met ons via iTunes. En daarvoor nu al dank!