De valse melding van een inkomende ballistische raket werd veroorzaakt door slecht design. De knop om een échte waarschuwing voor een raketaanval de versturen, stond namelijk direct naast de knop om de melding te testen, schrijft The Washington post. De medewerker die de melding verstuurde, drukte per ongeluk op de verkeerde knop.
De melding zorgde zaterdag rond 19.00 uur (Nederlandse tijd) voor paniek op Hawaï. Inwoners van de staat kregen de melding dat er een ballistische raket onderweg was naar de eilanden. ‘Zoek onmiddellijk dekking. Dit is geen oefening’, stond erbij. Ook op televisie werd een waarschuwing uitgezonden.
Ruim een half uur later maakten de autoriteiten bekend dat het om een foutje ging.
De paniek die destijds – naast Hawaï – ook rondwaarde op Twitter, heeft inmiddels plaatsgemaakt voor ergernis. De consensus: dat de twee knoppen naast elkaar stonden en dat een valse melding zomaar verstuurd kan worden, is het gevolg van slecht design.
Want to know how important good UI/UX Design is? An employee selected the wrong option from a dropdown menu and every smartphone in Hawaii received an emergency alert about a ballistic missile. Human error? Definitely. Bad UI? Most likely. pic.twitter.com/CXEtiGASLl
— ᴊᴏʜɴɴʏ ʀᴏᴅʀɪɢᴜᴇᴢ (@tryjohnny) January 15, 2018
I talk a lot about #badUX. This is a prime example of how bad #UX can be more than just an annoyance to the user. Delivering programs, apps, and products that are not well thought-out can also have scary, real-life consequences as well! #usability https://t.co/WPmD3Vcppu
— Ines Anić (@i_anic) January 15, 2018
New UX design specs for Hawaii’s EAS:
– “Are you sure?”
– “Are you really really sure?”
– “you Braddah-Ikaika-gonna-give you-false-cracks sure?”— Jeremiah Grossman (@jeremiahg) January 15, 2018
Dat twitterende designers inmiddels massaal hebben besloten dat het om een slecht design ging, leidt zelf ook weer tot ergernis. Het blijft natuurlijk wel Twitter.
What annoys me the most about the Hawaii story: every self proclaimed UX designer feels the need to tell the world that this would have never happened if they would have done the UX design.
— Michael (@MichMich) January 15, 2018