De Oculus Rift en HTC Vive zijn strikt gezien twee concurrenten: het zijn allebei prijzige virtual reality-brillen, die alleen in combinatie met een game-pc gebruikt kunnen worden. Je zou daarom denken dat er een vurige concurrentiestrijd tussen de twee bedrijven plaatsvindt, maar het tegendeel blijkt waar. Valve, het gamebedrijf waarmee HTC nauw samenwerkt voor de Vive, gaat namelijk ook de Rift zo breed mogelijk ondersteunen. Zo heeft Valve bijvoorbeeld een manier gevonden om de Chaperone-functie van de Vive ook werkend op een Oculus Rift te krijgen.
Met Chaperone zorgt de HTC Vive ervoor dat je niet tegen muren opbotst. De VR-bril maakt een scan van je kamer, zodat je in een virtuele omgeving ziet wanneer je de muren van een kamer nadert. Een functie die beperkt leek tot de Vive, aangezien er hiervoor een speciale camera op de bril is geïnstalleerd. In een vragenronde op Vision Summit 2016 zegt Valve-medewerker Alex Vlachos echter dat ze de functie ook werkend met een Oculus Rift hebben gekregen (vanaf 26:00). Hiervoor zijn wel de Oculus Touch-controllers vereist, die pas op een later moment worden verkocht.
Daarmee geeft Valve één van de unieke Vive-functies weg aan een directe concurrent. Daar blijft het niet bij, want de gameswinkel Steam van Valve houdt ook al rekening met de Rift. Daar is het mogelijk om alleen te zoeken naar spellen die werken met de Rift of Vive. Beide brillen staan hierbij net zo prominent vermeld.
Dat is voor Oculus ontzettend goed nieuws: Steam is misschien wel de grootste online winkel voor pc-games, waar het mogelijk is om spellen digitaal aan te schaffen. Omdat de bril van Rift ook dezelfde functies als de Vive moet gaan ondersteunen, is er eigenlijk nog maar weinig verschil tussen de twee platformen. Daardoor wordt het ook doodsimpel om Vive-spellen werkend te krijgen op de Rift.
Het lijkt er op dat Valve niet met Oculus wil concurreren – en we weten dat Oculus er hetzelfde over denkt. Oculus-baas Palmer Luckey zei namelijk al eens het volgende:
We gaan pas concurreren als de gehele markt bezet is. Tot dan nemen we het gezamenlijk op tegen de publieke perceptie van virtual reality, die de afgelopen decennia is ontstaan.
Met andere woorden: zolang VR nog geen hit is, werken Valve en Oculus liever samen. En dat is goed nieuws voor gebruikers.