Energieleverancier Vandebron presenteerde gisteren met trots vier nieuwe diensten in het Kromhout museum in Amsterdam. Het bedrijf investeert in een groene toekomst en zet zich fors in op elektrisch rijden.
De energieleverancier houdt zich sinds 2013 bezig met het bieden van volledig groene energie. Het bedrijf werkt samen met lokale energie aanbieders en verbindt zo rechtstreeks de klant met de aanbieder. Zij begonnen het bedrijf met de slogan: “Vandaag is een mooie dag om de energiemarkt op z’n kop te zetten.” Vanaf nu gaan zij ook elektrisch rijden op de kop zetten.
Nieuwe diensten
Het bedrijf werkt samen met energieproducenten die middels wind, water en zon energie opwekken. Tijdens de piekmomenten van energiegebruik moeten echter nog steeds gas- en kerncentrales het tekort aanvullen. Tijd om daar verandering in te brengen en daar speelt elektrisch rijden een essentiële rol in.
“Fossiele motoren horen thuis in een museum”, vertelt Fardau van der Galiën (Business Developer Elektrisch Rijden). Het doel is om elektrisch rijden zo makkelijk en voordelig te maken dat vervuilers als benzine en diesel geen optie meer zijn. Dit gaat de energieleverancier met vier nieuwe diensten doen.
Laadpas & app
Vanaf vandaag is de Vandebron laadpas beschikbaar. Een niet zo ‘sexy’ naam, maar wel erg handige dienst. Met de pas krijgen elektrische rijders namelijk toegang tot alle openbare laadpunten in Nederland. Maar wat als een laadpunt al bezet is? Geen probleem. Het bedrijf biedt nu namelijk ook een app aan die alle beschikbare laadpalen toont. Zo weet je in mum van tijd waar je moet zijn.
De app laat niet alleen zien waar laadpalen zich bevinden, maar biedt ook inzicht in je uitgaven. “Wie tankt bij een station ziet precies wat hij of zij betaalt, maar elektrische rijders hebben vaak geen idee wat ze per laadsessie kwijt zijn”, vertelt Van der Galiën. Met de nieuwe app weet je meteen hoeveel je per kilowatt uur betaalt. Dankzij een samenwerking met Parkmobile kun je ook in één handeling betalen voor het laden of parkeren van je auto. Voor deze dienst rekent Vandebron een vast laag maandbedrag van 3,50 euro, of 1,50 euro voor energieklanten van het bedrijf.
Slim laden
Met een laadpas en app alleen los je niet het energieprobleem op. Het verbruik van energie fluctueert namelijk gedurende de dag, waardoor er vooral in de ochtend en avond pieken ontstaan. De vraag is hierdoor op specifieke momenten groot, maar het aanbod fluctueert juist de hele dag door. Nu wordt een tekort aan energie tijdens een piekmoment opgevangen door gas- en kolencentrales. Vandebron wil dit oplossen door van elektrische rijders slimme stroomhandelaren te maken.
In samenwerking met TenneT lanceert Vandebron de dienst Slim laden. De energieleverancier heeft zo een intelligent algoritme ontwikkeld dat gebruik maakt van een gesloten Blockchainnetwerk. Het idee hierbij is dat de gebruiker zelf zijn laadvoorkeuren kan aangeven, zodat de auto altijd volgeladen is op het gekozen tijdstip. De technologie zorgt er vervolgens in realtime voor dat het energienet gebalanceerd wordt.
Van der Galiën vertelt dat het doel van de dienst is schommelingen in het energienet op te vangen: “Simpel gezegd stoppen wij met het laden van de honderden auto’s als er meer vraag dan aanbod is naar energie en starten we juist als het tegenovergestelde het geval is.” Gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken om een lege auto. De elektrische auto is namelijk altijd 20% geladen voor de spontane uitstapjes.
Pilot
Vanaf oktober dit jaar start de energieleverancier een pilot met de Slim laden dienst. Hierbij fungeert een selectie van 300 Vandebron klanten gedurende een paar maanden als testgroep. Vandebron verwacht de dienst vanaf begin 2018 voor een breder publiek aan te bieden.