Veel problemen met landelijke test NL Alert

Vandaag werd voor het eerst sinds februari weer een grote landelijke test gedaan met de NL Alert. NL Alert moet Nederlanders waarschuwen in noodsituaties en werkt als aanvulling op bestaande alarmsystemen. Gebaseerd op de locatie van een mobiele telefoon kan een bericht gestuurd worden naar mensen in een heel specifiek gebied.

Sinds de komst van iOS7 voor iPhones, is het eindelijk ook mogelijk om een NL Alert op je iPhone 4S en 5 te ontvangen. Het werd dan ook tijd voor een nieuwe test. Helaas heeft het alarm niet gewerkt zoals het hoort. Op Twitter verschijnen veel klachten van mensen die pas na 10 minuten of zelfs nog later een Alert op hun iPhone kregen.

Ook mensen met een Android smartphone hebben dit probleem. Een andere veelgehoorde klachten zijn dat het bericht meerdere keren wordt ontvangen. Sommige gebruikers spreken zelfs van vaker van vier keer! Er is dan ook nog wat werk aan de winkel voordat het systeem daadwerkelijk gebruikt kan worden.

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie zegt dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom de meldingen vertraagd of meerdere keren verzonden zijn. “Het kan zijn dat een telefoon uitstond, of zich in een gebied met slecht of weinig bereik bevond,” staat te lezen op de site.

Heb je geen Alert ontvangen en wil je je graag aanmelden, klik dan hier.