Numrush

In vergelijking met het idee van de ET3 is Elon Musks hyperloop een lachtertje

Het afgelopen jaar was er veel aandacht voor de hyperloop, een idee dat Elon Musk de wereld in slingerde met een whitepaper en waar bedrijven daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan. Het idee is -als je er over nadenkt- eigenlijk vrij simpel: haal wrijving weg door mensen en goederen in een soort capsules door vacuümbuizen heen te schieten. Hierdoor realiseer je razendsnel en energiezuinig vervoer.

Een science fiction-beeld dat technisch werkelijkheid kan worden en waarvoor inmiddels de eerste testcircuits worden gebouwd. Maar volgens de Amerikaanse uitvinder Daryl Oster is de hyperloop helemaal niet efficiënt en flexibel; hij wil een stap verder gaan met de ET3. Die afkorting staat voor Evacuated Tube Transport Technologies.

Het idee is om een hyperloop-achtig netwerk aan te leggen met afslagen, die werken met behulp van airlocks die het vacuüm in stand houden. Sowieso wil Oster er voor zorgen dat het buizen van de ET3 echt helemaal vacuüm zijn, in tegenstelling tot die van de hyperloop. “Daardoor is een zwaardere constructie nodig dan als je kleine capsules vervoert. Onze kosten per zitplaats zijn vier keer lager”, zegt hij in een interview met NRC.

Elon Musk

Kleinere capsules, langere afstanden, meer snelheid en flexibere trajecten. Dat zijn volgens de Amerikaan kort samengevat de verschillen tussen de ET3 en de hyperloop van Elon Musk. Toch krijgt de hyperloop meer media-aandacht en zijn er meer mensen en bedrijven bezig met dat concept. Komt dat door de bekendheid van Elon Musk of omdat de hyperloop simpelweg realistischer is dan de ET3? Waarschijnlijk beiden. Het idee van de ET3 is vele malen ambitieuzer, terwijl het aanleggen van een hyperloop al een extreem ambitieus project is. Maar het feit dat mensen Elon Musk kennen en Daryl Oster speelt ook zeker mee.

Musk sprak overigens met Oster vlak voor hij zijn idee voor de hyperloop wereldkundig maakte. Oster daarover: “Hij is niet ambitieus genoeg omdat hij de autoindustrie – waarvan Tesla deel uitmaakt – niet wil bedreigen. De Hyperloop zou alleen een vervanging zijn voor de hogesnelheidstrein of het vliegtuig.”

Voorlopig gaat het in ieder geval een stuk voorspoediger met de hyperloop dan met de ET3. Er worden gewerkt aan drie verschillende testcircuits voor de hyperloop in de VS (door Hyperloop Tech, Hyperloop Transport Technologies en SpaceX). Ondertussen is Oster op zoek naar 20 miljoen dollar om een ET3-testtraject te bouwen.

Nederland

De uitvinder vindt Nederland een interessante locatie voor een eerste testtraject: “Ons eerste doel is het realiseren van een testtraject, waar we 5 kilometer lang rechtuit kunnen. Het zou mooi zijn als we iets op de Maasvlakte kunnen bouwen. Een ET3-test zou ook een leuke pretparkattractie zijn.”

Oster verkoopt op dit moment licenties voor zijn idee voor enkele honderden dollars. De licentiehouders moeten daarbij wel instemmen met het feit dat ze 10 procent van hun toekomstige winst uit ET3 te delen, als ze er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Airborne Aerospace in Rijswijk is de eerste Nederlandse licentiehouder, maar of zij ook echt iets gaan bouwen is afwachten.