De verkoop van zowel smartwatches en fitnesstrackers is in Nederland in een jaar tijd verdubbeld. Onderzoekbureau GfK vergeleek de verkoopcijfers in het derde kwartaal van 2014 met die van het derde kwartaal van dit jaar en zag een stijging van 117 procent voor de smartwachverkoop en 115 procent voor die van fitnesstrackers.
Een verdubbeling klinkt als een mooie groei, maar zeker op het gebied van smartwatches valt dat tegen met de verwachtingen die velen een jaar geleden hadden. Toen had Apple namelijk net zijn Apple Watch aangekondigd en moest hij nog op de markt komen. De smartwatchmarkt was toen nog heel klein en is nu, ondanks de verdubbeling, eigenlijk nog steeds verwaarloosbaar ten opzicht van die van smartphones. Er zijn namelijk maar 12.583 smartwatches verkocht in de afgelopen drie maanden.
Fitnesstrackers doen het wat dat betreft beter. Een jaar geleden was de verkoop daarvan al hoger dan die van smartwatches nu. En het afgelopen kwartaal werden er 31.927 verkocht. Dat maakt het nog geen gigantische markt, maar de groei blijft dus wel doorzetten en fitnesstrackers weten dus duidelijk een grotere groep dan de early adopters te bereiken.