‘Verkoop van mobiele apparaten komt tot stilstand door zorgen over veiligheid’

In een enquête die het bedrijf Accenture afnam onder 28.000 klanten komt naar voren dat steeds meer mensen zich zorgen beginnen te maken over mobiele apparaten en privacy. Het management-consultancyconcern zegt dat daarnaast de vraag naar nieuwe smartphones, tablets en TV’s sterk afneemt.

In de enquête deden 28.000 klanten uit 28 landen mee om een beeld te vormen van de internationale mobiele markt. Sami Luukkonen, global managing director bij Accenture, zegt dat er geen twijfel mogelijk is over de interpretatie van de resultaten:

De afremming in consumententechnologie is onweerlegbaar, serieus en globaal. De markt draait niet meer om blitse gadgets. Nu de vraag naar apparaten afneemt moet de industrie ervoor zorgen dat ze innovatieve en waarde toevoegende services gaan bieden die consumenten met vertrouwen kunnen gebruiken.

Purchase Intent(1)

En dat vertrouwen is er nu te weinig: 47 procent van de ondervraagden gaf aan dat veiligheids- en privacyrisico’s ervoor zorgen dat ze niet van plan zijn om Internet of Things-producten als smartwatches, fitnessbanden of slimme thermostaten aan te schaffen. Daarnaast geeft ongeveer 70 procent, van de ondervraagden die een IoT-apparaat heeft, aan dat ze op de hoogte zijn van de risico’s van de apparaten, zoals het feit dat ze gehackt kunnen worden.

Security

Luukkonen zegt dat het gebrek aan enthousiasme makkelijk te verklaren is:

Ondanks alle belofte, heeft de Internet of Things-markt laten zien dat het een mes is dat aan twee kanten snijdt. De marktkansen zijn enorm, maar beveiligings- en toegankelijkheidszorgen zijn van invloed op de potentie.