Verkoop van TomTom’s GPS-horloges met 20 procent gestegen

Het Nederlandse bedrijf TomTom dat van oudsher voornamelijk bekend is van zijn navigatiesystemen voor in auto’s, heeft de cijfers van het laatste kwartaal bekend gemaakt. Daarnaast maakte het bedrijf de verschillen met vorig jaar bekend. Uit de gegevens blijkt dat de verkoop van de navigatiesystemen zoals verwacht verder gedaald is. Waar TomTom in Europa vorig jaar nog ongeveer 3,8 miljoen navigatiesysteem leverde, waren er dat in 2015 3,5 miljoen.

Toch ziet TomTom de omzet voor het eerst in vijf jaar weer groeien. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2014 is de omzet in het laatste kwartaal van 2015 gestegen met 6 procent. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de verkoop van de sporthorloges en actiecamera’s. Zo is er uit de cijfers op te maken dat de verkoop van de GPS-horloges, die vooral worden gebruikt door hardlopers, is gestegen met 20 procent. Waar het bedrijf vorig jaar nog zo’n 500.000 horloges leverde, waren dit er in 2015 600.000. Ondanks dat er steeds meer concurrentie is op dat vlak.

De totale omzet van TomTom kwam in 2015 uit op iets boven de miljard euro, dat een stijging van 6 procent is ten opzichte van 2014. De winst daalde daarentegen juist.