De verkoop van activity trackers zal de komende jaren in rap tempo groeien, blijkt uit onderzoek van Juniper Research. Het onderzoeksbureau stelt dat het aantal verkochte trackers zal verdrievoudigen, alvorens smartwatches de markt in 2018 zullen overnemen.
En daarmee doet Juniper een opvallende uitspraak. Niet dat de verkoopcijfers zullen verdrievoudigen van 19 miljoen verkochte activity trackers wereldwijd in 2014 naar 59 miljoen in 2018, dat is behoorlijk in lijn met vorige onderzoeken. Maar vooral die verwachte overname door smartwatches is op zijn minst opzienbarend.
Voor de komende jaren verwachten de onderzoekers van Juniper dat fitness en sport de belangrijkste aanjager zullen blijven van de wearable revolutie. Nieuwe technieken, sensoren en biometrische gegevens tegen een lagere prijs moeten het segment laten floreren.
In die periode zullen twee soorten activity trackers het met elkaar uitvechten. Volgens de onderzoekers zal de markt namelijk verdeeld worden onder de goedkopere trackers tussen de €30 en €60 en het wat duurdere segment met een prijskaartje dat boven de €100 ligt.
Daarna verwacht men echter dat het smartwatch segment op stoom zal komen en de markt zelfs zal overnemen in 2018. Dat is opvallend, aangezien de markt voor slimme horloges alles behalve explosief wil groeien. Juniper ziet echter een sleutelrol voor de lancering van de Apple Watch in 2015, waarvan er naar verwachting maar liefst 15 miljoen zouden worden verkocht in het eerste jaar.
Overigens blijft Fitbit voorlopig nog wel de absolute marktleider op het gebied van activity trackers volgens Juniper. De beslissing om niet bij te dragen aan Apple Health en de verbanning uit de Apple Store kan een deuk hebben getrapt in diverse ego’s, maar zal alleen op de korte termijn wat effect hebben op de positie van het Amerikaanse bedrijf.