Verzekeraars en ziekenhuis sturen surfgedrag bezoekers naar Facebook

Facebook

De Facebook-pixel staat op diverse websites. Daardoor kan het sociale medium je ook buiten zijn eigen platform volgen, mits een website de pixel zelf plaatst. Op basis daarvan kunnen er gepersonaliseerde advertenties getoond worden. Maar die pixel staat ook op websites waar je misschien minder blij van wordt, bijvoorbeeld op die van je zorgverzekeraar.

Op de websites van Menzis, ONVZ en OHRA stonden bijvoorbeeld pixels, blijkt uit onderzoek van de NOS. Die plug-in werd geladen als je bijvoorbeeld zocht naar informatie over je soa-behandeling, depressie of plaswekker. Dit surfgedrag wordt vervolgens naar de servers van Facebook gestuurd.

18 zorgverzekeraars

Ook zijn er zorgverzekeraars waar de tracker alleen op de voorpagina van de website geplaatst is. Het gaat bijvoorbeeld om CZ. De NOS onderzocht in totaal 40 zorgverzekeraars, waarvan er achttien een tracking-pixel gebruikten. Elf gebruiken de plug-in op een pagina waar medische informatie wordt getoond.

Menzis heeft inmiddels besloten de pixel zo snel mogelijk te verwijderen. De tracker werd gebruikt voor marketingdoeleinden. Nu zegt het bedrijf zijn online-beleid te gaan evalueren en eventueel aanpassen. En ook ONVZ heeft de pixel naar eigen zeggen inmiddels verwijderd.

Het ziekenhuis Diakonessenhuis in Utrecht gebruikte ook de pixel van Facebook. En ja, ook hier was dat het geval als je pagina’s met medische achtergrondinformatie bekijken. Ook daar is de pixel inmiddels verwijderd, meldt het ziekenhuis op zijn website.

“De zogenaamde ‘deel- en likeknoppen’ van Facebook zijn door veel organisaties op hun website geplaatst als service aan klanten”, aldus het ziekenhuis. “Maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van de privacy zetten daar steeds meer vraagtekens bij. Daarom is het Diakonessenhuis gestopt met de deel- en likeknoppen en de pixel-plug-in. We onderzoeken nog of er ook actie nodig is op de Google-, YouTube- en Twitterknoppen op de website.”

Surfgedrag doorsturen

Het probleem van het gebruik van de Facebook-pixel is dat het surfgedrag van gebruikers dus wordt doorgestuurd. Het sociale medium kan daardoor jouw surfgedrag koppelen aan je account, mits je bent ingelogd. Ben je niet ingelogd of heb je geen account, dan kan je ook worden gevolgd. Facebook weet dan echter niet precies om wie het gaat.

Hoewel er geen informatie uit je medisch dossier wordt gedeeld, kan Facebook toch aardig wat informatie verzamelen op deze manier. Zoek jij bijvoorbeeld informatie op over een bepaalde medische behandeling, dan kan dat iets zeggen over je medische problemen.

Het is dan ook niet vreemd dat de Patiëntenfederatie Nederland het “buitengewoon onverstandig” noemt. “Doe jezelf en verzekerden een plezier en stuur dit soort informatie niet door”, zegt woordvoerder Thom Meens tegenover de NOS.

Andere websites

Natuurlijk wordt de pixel ook in andere sectoren gebruikt, bijvoorbeeld in de politiek. Op de websites van de VVD en het Forum voor Democratie zijn de pixels ook te vinden. Diverse media, bijvoorbeeld NU.nl, de Volkskrant en NRC, gebruiken de trackers ook. De NRC gebruikt het voor abonneewerving, maar heroverweegt nu of het daarmee doorgaat.

Ironisch genoeg gebruikt de VPRO de pixel ook. Dat is de omroep waar Zondag met Lubach uitgezonden wordt, die afgelopen zondag nog ageerde tegen tracking door Facebook. Verder gebruiker Omroep MAX en Human de trackers. De NOS doet dat niet.

Gebruikt een website overigens geen pixel, dan kan Facebook toch je surfgedrag in handen krijgen. Websites die een deel- of like-knop van het medium tonen, geven aan Facebook door wie op websites met die knop is geweest.