Vijf manieren waarop Twitter ervoor zorgt dat we meer TV programma’s kijken

In Austin is 7 jaar na de lancering van Twitter nog steeds enorm veel belangstelling voor het medium. Geen wonder, want Twitter is hier een massamedium dat zijn weerga niet kent. Je kunt geen TV zender aan zetten of de twitterhandles, hashtags en tweets vliegen je on screen om de oren.

Tijdens SXSW dus ook weer genoeg sessies over het fenomeen, zoals de presentatie ‘How Twitter is changing the way we watch Televsion’ door Jenn Deering Davis. Jenn is onderzoeker bij Union Metrics en Tweetreach, en deed de afgelopen jaren onderzoek naar Twittergebruik tijdens het TV kijken.

Maar liefst 1 op de 3 Twitteraars tweet tijdens het TV kijken. Elk programma dat ‘een verrassende uitkomst heeft’ of op enigerlei wijze ‘juicy’ is, scoort goed op Twitter. Denk bijvoorbeeld aan sport- en award events zoals de Superbowl, Champions League voetbal, de Golden Globes, Grammy’s, Oscars, etc. Maar ook aan series met veel spannende plotwendingen en clffhangers zoals Pretty Little Liars, The Walking Dead, etc.

Elk type programma heeft echter een totaal ander verloop als je kijkt naar het aantal tweets op bepaalde momenten. Series kennen vaak een regelmatig ‘hartslag’ ritme, met spikes op de dag van de week dat het wordt uitgezonden en dips daartussen. Sport en Award shows kennen slechts 1 piek, met wat aandacht ervoor en erna.

Een interessante ontwikkeling is volgens Jenn het feit dat er recent voor het eerst een TV show als compleet seizoen gelanceerd werd. Het eerste seizoen van House of Cards werd in zijn geheel op Netflix gezet op een vrijdagmiddag. Op de dag van de lancering stegen de tweets tot vele honderdduizenden per minuut, en dit hield het hele weekend aan, door mensen die de show in een ruk bekeken. Daarna zakte de tweetreach langzaam in, richting een enorme longtail die nog steeds voortduurt. Een interessante ontwikkeling.

Volgens Jenn zijn er dan ook 5 manieren waarop TV producenten Twitter succesvol kunnen inzetten als manier om meer kijkers naar programma’s te trekken.

1) Building Interest

‘When there is no buzz on Twitter, people won’t watch it’. De Golden Globes begonnen dit jaar al vroeg met het tweeten van backstage materiaal en voorbereidingen, om mensen aan te sporen naar de live uitzending te laten kijken.

2) Discovery

Drie op de 10 mensen kijken een TV programma omdat mensen in hun tijdlijn het kijken. Twitter functioneert dus als een digitale watercooler. Ook Twitter advertising kan een goede manier zijn om de conversatie op gang te krijgen.

3) Fan Engagement

In de VS hebben veel TV shows twitterende hoofdpersonages. Zo twittert Barney uit How I Met Your Mother er – in-character – fanatiek op los, een slimme manier om fans te engagen. De Golden Globes vroegen mensen op Twitter wat ze wilden zien tijdens de show, en reageerden met live snapshots van de sterren waar het meest om werd gevraagd.

4) Real Time Participation

TV Show Pretty Little Liars heeft een Twitter account die tijdens de uitzending van de serie live mee twittert over alles wat er gebeurt. Spoiler allert dus! Maar ook een goede manier om mensen live te laten kijken.

5) Feedback

American Idol’s jurylid Simon Cowell zei ooit over Twitter: ‘It’s like having millions of producers working with you’. Een van de belangrijkste elementen van Twitter voor TV makers is uiteraard de directe feedback van fans die het oplevert. Daar kun je ook creatief gebruik van maken: Bij de laatste uitzending van Hawai Five-O kon je via twitter stemmen welk einde de show moest krijgen. Verrassend genoeg koos de West Coast van de US een ander einde dan de East Coast.

Interessante side remark is nog dat Jenn van mening is dat veel TV producenten zich te veel blindstaren op ‘Trending Topics’. Waren we trending? Waar? En wanneer? Omdat het algoritme dat Twitter hiervoor toepast enigszins onduidelijk is, hecht ze zelf niet te veel waarde aan deze metrics. De ruwe data met tweethoeveelheden over een langere periode zijn volgens haar dan ook veel relevanter.