Virtual Reality is nu echt cool: Sleepy Hollow voor Oculus wint een Emmy

Sleepy Hollow is een virtual reality-productie waarin men ervaart hoe het is om onthoofd te worden door de hoofdloze ruiter en de bovenstaande gif geeft een indicatie van de impact. Deze VR-ervaring is geproduceerd door Secret Location en FOX, en werd voor het eerst getoond op Comic-Con, waar duizenden mensen onder de indruk waren van de demo. De Oculus Rift-creatie won tijdens de Creative Arts Emmy Awards won een Emmy in de categorie ‘Interactive Media, User Experience and Visual Design‘.

Dit is voor het eerst dat een virtual reality-productie een Emmy wint. In het eerste kwartaal verschijnt de Oculus Rift, één van de eerste en meest bekende virtual reality-brillen. Je kunt de unieke beelden zelf ervaren als je een Oculus Rift hebt via Oculus Share. Sleepy Hollow was overigs niet de enige opvallende winnaar: de AMEX Unstaged: Taylor Swift Experience-app viel ook in de prijzen. In de app kun je 360-graden-video bekijken gebaseerd op de Blank Space-muziekvideo. Het grote verschil tussen beide producties is dat de laatst genoemde speciaal geproduceerd is voor de smartphone of tablet.

De Emmy Awards bewijzen in ieder geval één ding: nieuwe mediavormen zoals virtual reality en 360-graden-video worden serieus genomen en zouden zomaar eens de toekomst kunnen zijn van verhaalvertelling.