Numrush

‘Virtuele neus’ moet misselijkheid bij virtual reality tegengaan

De markt van virtual reality is volop in ontwikkeling en diverse bedrijven hebben inmiddels een eigen headset geïntroduceerd. Echter lijkt virtual reality maar niet omarmt te worden door het grote publiek.

Eén van de redenen dat virtual reality voorlopig nog niet aanslaat bij het overgrote deel van de consumenten is het feit dat virtual reality ervaringen gedurig voor duizeligheid en misselijkheid zorgen. Onderzoekers van de Purdue University in de Verenigde Staten denken inmiddels de oplossing gevonden te hebben om deze klachten tegen te gaan: een virtuele neus.

Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat gebruikers een vast referentiepunt hebben, een soort horizon als het ware. De virtuele neus zou dan gedurende de virtual reality ervaring in beeld moeten blijven, waardoor de gebruikers zich kunnen focussen op een ‘vast’ punt.

Gebruikers nemen tijdens virtual reality ervaringen allerlei bewegingen waar, terwijl ze feitelijk gezien stilzitten. Dit zorgt ervoor dat de hersenen ‘voor de gek’ worden gehouden, waardoor een persoon zijn oriëntatie kwijtraakt. Met het toevoegen van een vast punt, in dit geval een neus, zou een gebruiker in staat moeten zijn om zijn oriëntatievermogen te behouden. Hierdoor zouden misselijkheid en duizeligheid voorkomen kunnen worden.

De onderzoekers kwamen tot deze conclusie nadat zij diverse games hebben onderzocht waarbij een gebruiker in een soort ‘cockpit’ plaatsneemt. Tijdens het spelen van dit soort games hebben gebruikers constant een vast referentiepunt, namelijk de cockpit. Uit het onderzoek bleek dat spelers van deze games minder vaak last hadden van duizeligheid en misselijkheid. Door een vast referentiepunt toe te voegen in alle VR-games verwachten de onderzoekers dat de misselijkheid af zal nemen.

Het toevoegen van een virtuele neus is volgens de onderzoekers een snelle en gemakkelijk oplossing. Game-ontwikkelaars zouden de virtuele neus zonder al te veel moeite in de game kunnen bouwen, aldus de onderzoekers.