Merendeel leraren heeft geen problemen met gebruik smartphone in de klas

Als je denkt dat scholen massaal smartphones verbieden dan heb je het mis. Negen op de tien leraren laat leerlingen smartphones gebruiken in de les. Dat blijkt uit onderzoek dat GfK heeft uitgevoerd in opdracht van Vodafone. De telecomprovider is bezig met een grote Back to School-campagne om het gebruik van (mobiele) technologie in de klas te promoten.

Docenten staan smartphones overigens vooral in de les toe als deze ook daadwerkelijk voor specifieke onderwijsdoeleinden worden gebruikt (88 procent), dus het is niet de bedoeling dat leerlingen gaan zitten WhatsAppen en Snapchatten. Slecht een hele kleine groep docenten staat smartphones ook toe als deze niet voor het onderwijs worden gebruikt (7 procent).

WhatsApp-groepen met klassen en projectgroepen waar ook een docent in zit zijn in opkomst blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde van alle docenten zit wel in zo’n groep.

Driekwart van de docenten wil leerlingen voorbereiden op een toekomst waarin mobiele toepassingen terugkomen in alles wat jongeren doen. Vodafone haalt als voorbeeld Gijs Palsrok aan. Hij is docent Engels en Nieuwe Media aan het Veluws College Walterbosch in Apeldoorn en initiatiefnemer van Meestergijs.nl.

Smartphones spelen een belangrijke rol in mijn lessen. Ik vind het achterhaald om de telefoontjes te verbieden. Ik bedenk liever hoe ik technologie slim in kan zetten. Bijvoorbeeld door mijn leerlingen aan te moedigen om achtergrondfilmpjes over een bepaald onderwerp te bekijken op YouTube. Met mijn mentorklas deel ik ook een WhatsApp-groep. Het is de toekomst, daar kunnen we niet omheen.