Ik heb het vaker gezegd en ik zal het vaker zeggen: de Amerikaanse sportcultuur is verzot en vervuld van statistieken en data visualisaties. En dus mag sportgigant behoorlijk in de handjes wrijven met de net aangekondigde samenwerking met de Amerikaanse voetbalbond Major League Soccer. Want waar eerdere geruchten spraken over een demonstratie van Adidas’ tracking systeem miCoach tijdens de MLS All-Star Game volgende week, blijkt nu dat het systeem met ingang van het nieuwe seizoen volledig geïntegreerd zal worden in de competitie.
In het nieuwe seizoen zullen alle spelers van alle 19 profclubs uitgerust worden met een kleine data cel. Niet geïmplanteerd in de nek (vooralsnog ;)), maar verweven in de rug van de shirts. In de stof van het wedstrijdshirt zitten ook nog eens duizenden sensoren verweven die aangesloten zijn op deze sensor. Zonder het te merken sturen de spelers zo real-time data over hun snelheid, hartslag, afgelegde kilometers, veldpositie en vermogen door naar de iPad van de trainerstaf op de bank.
Op basis van deze data kunnen coaches dus nieuwe, tactische beslissingen nemen en in de verdere toekomst zou het zelfs kunnen worden gebruikt om het publiek extra te informeren over spelers. Hoewel spelers er niet directer een verfijndere techniek van krijgen (sorry, Vlaar) is de MLS wel van mening dat het een grootse toekomst heeft: “The integration will lead to the first “smart league” in sports history!“.
Meer over miCoach en de aankondigingen vanuit NYC in onderstaande video: