Na de huidige generatie apps met beperkte inhoud en functionaliteit, is het nu tijd voor de volgende stap: predictive apps. Apps die voorspellen waar jij op dat moment behoefte aan hebt en daar op in kunnen spelen. Een app gebruiken wordt een persoonlijke ervaring.
Mike Gualtieri argumenteert in deze blogpost dat de huidige generatie van beperkte apps niet meer van deze tijd zijn. Gebruikers verwachten een persoonlijke ervaring en willen graag een persoonlijke band op bouwen met een merk. De huidige apps zijn echter gericht standaard typen gebruikers, ook wel persona’s genoemd. Deze apps gericht op persona’s hebben maar een beperkt aantal scenario’s en zijn volgens Gualtieri dan ook niet in staat om de gewenste gebruikservaring te geven. Deze apps zijn niet gericht op de individuele gebruiker, terwijl dit wel verwacht wordt door de gebruiker. De overgang naar predictive apps is dan ook niet alleen een logisch vervolg in de ontwikkeling van de technologie, maar een noodzakelijke stap.
Gualtieri geeft de volgende definitie van predictive apps:
Apps that leverage big data and predictive analytics to anticipate and provide the right functionality and content on the right device at the right time for the right person by continuously learning about them.
Om dit soort apps te kunnen maken, moeten developers big data gebruiken om constant het gebruik van de app te analyseren en aan te passen aan de gebruiker. Met big data kunnen de apps leren wie de gebruiker is, wat zijn of haar actuele bedoelingen zijn en de functionaliteit en inhoud van de app aanpassen aan deze bedoelingen van de gebruiker.
Hier is een nieuw appstructuur voor nodig: