In Europa is virtual reality flink in opkomst. In totaal zijn er 487 bedrijven die zich hier op richten, driehonderd meer dan in februari. Dat blijkt uit het tweede European Virtual Reality-rapport van The Venture Reality Fund en het Belgische LucidWeb, schrijft VentureBeat.
De bedrijven zitten op verschillende plekken binnen in Europa, al zijn er wel een aantal landen waar er meer zitten dan in andere landen. Zo zitten er 46 VR-bedrijven in Groot Brittanniƫ, 29 in Frankrijk en negentien in Zweden.
Soorten bedrijven
De bedrijven maken overigens niet alleen ervaringen voor virtual reality. Het rapport bevat ook organisaties die zich bezig houden met het ontwikkelen van de infrastructuur, tools en platformen.
De snelst groeiende sector is User Input. Daarbij wordt er gewerkt aan manieren om de interactie in de ervaring aan te gaan met je hersenen, ogen en voeten. De meeste investeringen waren echter te vinden in bedrijven die 3D-tools maken. Onder die categorie valt Improbable, een Brits bedrijf dat in mei 500 miljoen dollar (423 miljoen euro) ophaalde.
Helaas is er ook een nieuwe categorie aan de verschillende soorten bedrijven toegevoegd: adverteerders. Natuurlijk wisten we dat die er aan zaten te komen, maar het is jammer om ze terug te zien in het rapport.