Numrush

Slimme kruk vertelt aan virtual reality-games welke kant je opleunt

VRGO

Leuk zo’n VR-bril, maar de meeste games die er gebruik van maken hebben last van een belangrijk probleem: hoe loop je in die virtuele wereld rond? Je kunt immers niet zomaar door je woonkamer gaan wandelen, tenzij je graag tegen meubels en muren opbotst. De VRGO-stoel wil dat probleem oplossen. Deze eivormige kruk zit vol met sensoren, die bijhouden welke kant je op beweegt.

Het idee van de VRGO is hierdoor simpel: wil je in een VR-game naar links bewegen? Dan kantel je een beetje naar de linkerzijde. Dit wordt door bijbehorende software vertaald naar een knopdruk op muisbeweging, die vervolgens aan de game wordt doorgegeven. Hierdoor kun je in de virtuele wereld rondlopen door alleen maar de juiste kant op te leunen.

Helemaal ideaal is het natuurlijk niet: je zit alsnog op een kruk en hebt niet het gevoel dat je echt rondloopt. De VRGO is echter een stuk betaalbaarder dan extremere alternatieven, zoals de loopband Omni. De makers verkopen VRGO namelijk voor 175 pond (250 euro) op Kickstarter, waar ze in totaal 20.000 pond hopen in te zamelen. Met al 12.000 pond op zak gaat het project de goede kant op.