De Oculus Rift van Facebook zal hoogstwaarschijnlijk een directe concurrent worden van Project Morpheus van Sony. Je zou denken dat er nu een soort van Playstation versus Xbox strijd los zou barsten compleet met fanboys en publieke aanvallen in de media.
De strijd lijkt echter nog even op zich te laten wachten want deze bedrijven zien elkaar meer als vrienden dan als vijanden. Shuhei Yoshida van Sony vertelt zelfs dat hij enthousiast is over het nieuws dat Facebook Oculus VR heeft overgenomen:
For me, it was a validation for VR… We meant to validate Oculus by announcing Morpheus, and the Oculus guys knew what we were working on. I think they were waiting for us to make the announcement, so it would be Sony and Oculus together, but now Oculus being acquired by Facebook is helping to validate our efforts.
Elk groot bedrijf dat zich nu aan VR besluit te wagen, bevestigt dat het niet zomaar een bevlieging is maar echt “the next big thing” zou kunnen zijn. Dit gebeurde niet op dezelfde manier met bewegingsbesturing. Zo was Nintendo niet bepaald verheugd dat Sony de technologie omarmde met de Move, of dat Microsoft de Kinect ontwikkelde. Virtual Reality is dus duidelijk “something different“.
Bovendien is het te vroeg om met zekerheid te kunnen stellen dat Morpheus en de Oculus directe concurrenten zullen worden; het ligt er namelijk maar net aan waar beide bedrijven zich op zullen focussen. Facebook lijkt bijvoorbeeld de Oculus niet alleen op gamen te willen richten. De Morpheus zou daar wel voor kunnen kiezen en de Oculus zou dan meer een combinatie kunnen worden.
Ook is het onwaarschijnlijk dat de Oculus en Morpheus de enige spelers in het veld zullen blijven. Het is echter niet duidelijk wie dan de nieuwe grote speler zal zijn die zich aan VR waagt. Microsoft heeft wel een aantal patenten overgekocht maar het is niet bekend of het bedrijf daarmee ook aan de slag wil. Toch is het erg waarschijnlijk dat minstens één van de grote bedrijven – Google, Apple en Microsoft – een VR apparaat zal aankondigen in de komende jaren.
Het is in elk geval interessant om te zien dat rivalen Facebook en Sony zich nu nog lijken te verenigen. Daar hebben ze wel een reden voor: de VR apparaten moeten momenteel nog veel problemen overkomen zoals beter reactievermogen, heldere beeldschermen en het verminderen van misselijkheid. Als een van de bedrijven deze problemen weet op te lossen zal dit waarschijnlijk door de rest overgenomen worden en gaat het hele medium er op vooruit. Volgens Yoshida:
We need to share knowledge. We can’t just make the hardware; it’s the game applications that need to be designed well. We need time for developers to experiment and find the killer application and, at the same time, we need to learn how VR applications should be designed.
Deze vredige samenwerking zal waarschijnlijk niet in stand blijven als de concurrentie steeds heviger wordt en de apparaten echt de markt zullen gaan veroveren. Tot die tijd profiteren de rivalen voor een keer eens van elkaar zonder daarbij in rechtszaken te vervallen.