Gisteren maakte Amazon bekend dat Twitter-gebruikers nu met behulp van AmazonCart producten aan hun boodschappenmandje toe kunnen voegen door simpelweg een tweet te versturen. Twitteraars kunnen reageren op een tweet met daarin de Amazon-link van het product met daarbij de hashtag #AmazonCart (in Groot-Britannië is het #AmazonBasket).
Als ze hun Amazon-account al gekoppeld hebben aan hun Twitter-account dan zal het product worden toegevoegd aan het online mandje, krijgen ze een antwoord via Twitter en een bevestiging per e-mail. Als ze deze koppeling nog niet hebben gemaakt dan ontvangen gebruikers een tweet met daarin de vraag om het account alsnog te koppelen.
Er is dus geen sprake van een transactie; klanten moeten nog steeds naar de Amazon-website om de aankoop te bevestigen en te betalen. Amazon-gebruikers die hun account aan Twitter gekoppeld hebben kunnen er ook voor kiezen om AmazonCart uit te schakelen. Met deze functionaliteit lijkt Amazon bedrijven en individuen te willen stimuleren om de links van producten te delen op Twitter en mensen aan te moedigen om zo publiekelijk aanbevelingen te doen over bepaalde aankopen.