Waar gebruiken mensen hun smart speakers het meest voor?

Voice speakers zijn hot. In de VS heeft al bijna een derde van de huishoudens een smart speaker in huis staan en na de introductie van Google Home (en hopelijk binnenkort ook in Nederland Alexa ondersteuning op Sonos) gaat het ook in Nederland hard met het aantal mensen dat experimenteert met voice. De Google Home Mini staat nu zelfs bij de Albert Heijn in de schappen, en voor €39 (Black Friday prijs) lijkt me dat voor heel veel mensen een geinig en dankbaar kerstcadeau voor de gadgetliefhebber in de familie.

Muziek luisteren populair, nieuws niet

Goed, voice is dus het nieuwste hebbedingetje, of je nu voor Siri, Alexa of Google kiest. Maar wat doen die eerste gebruikers dan zoal met hun smart speaker? Geen nieuwsberichten luisteren in elk geval. Dat blijkt uit een eerste onderzoek van Reuters dat afgelopen week naar buiten kwam. Slimme speakers en voicediensten worden op dit moment namelijk met name gebruikt om muziek af te spelen en te beluisteren. Pas op grote afstand volgen twee andere veelgebruikte features: het instellen van een alarm of wekker, of het besturen van andere smart home devices (denk aan Hue lampen of een slimme thermostaat).


Opvallend is dat mensen hun speaker soms ook gebruiken om ‘algemene vragen’ of het weerbericht op te vragen. Maar nieuwsberichten? Slechts één procent van de smart speaker bezitters geeft aan dat ze die feature het belangrijkst vinden. Slechts 21% van diezelfde groep gebruikt dagelijks de nieuwsfunctie. Gevraagd naar de redenen waarom ze zo weinig nieuws via voice luisteren laten veel respondenten weten dat nieuwsberichten via voiceassistenten vaak ’te lang duren’.

Nieuws via voice is geen radiojournaal

In Nederland zijn er nog niet veel media die nieuwsberichten voor voice aanbieden, maar in de VS en Groot Brittanië zijn dat er al talloze. Met name CNN, NPR en BBC zijn populaire outlets van voice nieuws. De gemiddelde bulletins die zij distribueren duren gemiddeld rond de 5 minuten, maar veel mensen vinden dit dus al te lang. Ook ergeren mensen zich aan het gebrek aan actualiteit, nieuws mag niet meer dan een (paar) uur oud zijn.

Helemaal teleurstellend zijn media die gebruik maken van geautomatiseerde stemmen, in plaats van een ingesproken bericht door een echt mens. Daardoor zijn nieuwsberichten namelijk soms slecht verstaanbaar. Ook slechte audiokwaliteit of slordige montage is zeer storend, vinden de meesten.

Nieuws via voice is niet hetzelfde als een radiojournaal Opvallend is dat mensen zich ook ergeren aan het gebrek aan interactiviteit: Nieuwsberichten via een voicedienst zijn vaak een kopie van het radiojournaal, met jingles, bumpers, outro’s en (te) veel achtergrond info. Een compleet format. En dat terwijl je op je smart speaker toch ook vrij eenvoudig een bericht zou moeten kunnen skippen met een voice commando als je dat niet interessant vindt.

Wat betekent dit voor podcasts?

Dat nieuws op slimme speakers liefst zo kort mogelijk is, is dan ook de main take-out van dit onderzoek. Maar wat betekent dit voor podcasts? Veel experts zien de opkomst van voice hand in hand gaan met de (hernieuwde) populariteit van podcasts, maar veel uitgevers lijken hier op dit moment vaak nog niet goed over na te hebben gedacht.

Als je nu bijvoorbeeld bij het ontbijt vraagt om het nieuws van The New York Times, wordt automatisch podcast The Daily voor je aangezet. Een nieuwspodcast die al gauw 15-20 minuten duurt. Dat is leuk bedacht, maar sluit niet aan op het feit dat mensen hun slimme speaker vooral als interactieve assistent zien aan wie je een snelle vraag stelt. Het weerbericht bijvoorbeeld.

Daarnaast nemen de meeste mensen die ik ken ’s ochtends geen 15 minuten de tijd om rustig in hun eentje te ontbijten onder het genot van een podcast. Die podcast luister je immers pas als al je huisgenoten gewassen en gegeten hebben, de kids op school zijn afgezet en jij eindelijk rustig en alleen in de trein of auto zit.

Kopieergedrag

Het is niet de eerste keer dat uitgevers niet meteen door hebben hoe ze het beste met een nieuw medium moeten omgaan. Wie zich de eerste iPad magazines nog herinnert weet dat dat eerst vooral PDF versies van de print editie waren. Daarna volgde een tussenstadium van uitbundige interactieve magazines zoals WIRED en Donna Hay, waarin van alles bewoog en interacteerde.

Maar al gauw bleek dat deze oplossing de toch al noodlijdende media vooral handenvol geld kostte aan productie, en dus zijn we nu geëvolueerd naar van iPad magazines naar nieuwsapps die veel weghebben van een mobiele website maar met het voordeel van bijvoorbeeld smartwatch notificaties.

The New York Times heeft inmiddels laten weten dat er gewerkt wordt aan een alternatief voor The Daily via je smart speaker in de vorm van ‘kortere updates’. Dat sluit aan bij de filosofie dat mensen hun slimme speakers vooral ’s ochtends en ’s avonds gebruiken, en bijna altijd in de setting van een huishouden, met meerdere mensen in de kamer. Dat vergt dus duidelijk een ander ‘design’ dan audio voor headphones waarmee je echt in één iemand zijn oor kruipt.

Het gat in de markt

Of we met deze kortere, en hopelijk interactievere nieuwsberichten straks de ultieme vorm van ‘voicenieuws’ gevonden hebben, moet nog blijken. Bestaande uitgevers lijken vooralsnog terughoudend als het gaat om een nieuwe investering in alweer een technologie, zeker in Nederland.

Toch blijft het interessant om deze ontwikkelingen op gebied van nieuws, maar zeker ook op gebied van commerce, service en gaming, te blijven volgen bij outlets zoals de BBC en The New York Times. Als het kip met de gouden eieren eenmaal gespot is zullen Nederlandse media vast snel volgen.