Numrush

Waarom Amazon CEO Jeff Bezos juist nu de wereld op zijn kop wilde zetten met zijn drones

Herrie op de interwebs bij de aftrap van deze week. Want in online retailreus Amazon heeft de eerste beelden laten zien van een toekomstige bezorgservice via drones. De vliegende robots zouden binnen een half uur je bestelling kunnen bezorgen. Realiteit? Wellicht , maar vooral een meesterlijke zet van CEO Jeff Bezos en zijn team.

De afgelopen week heb ik in losse delen het grootste deel van Bezos’ optreden in het Amerikaanse ’60 Minutes’ teruggekeken. Verplichte kost voor iedereen in onze branche, wat mij betreft.

Na afloop blijft je vooral bij dat Amazon een bijzondere en bijzonder scherpe visie heeft op de toekomst van retail, of het nu on- of offline is: algorithmes en statistieken. Meten blijft weten en de snelheid waarmee je de juiste (!) dienst kunt leveren is van eminent belang. Daar kwam geen drone aan te pas.

Dat die video met een demonstratie van de Amazon Prime Air-drones toch voorbij kwam, was een perfect geregisseerde zet van Bezos en zijn team. Een mooie toekomstvisie, die voor grote steden niet per definitie onrealistisch is, maar natuurlijk meer voeten in aarde heeft dan een goedkeuring van de FAA.

Wat Bezos vooral over de bühne bracht is een statement dat Amazon mijlen voorloopt op lokale concurrenten. Want terwijl Amerikaanse ketens als Walmart, Target en BestBuy hun best doen om hun diensten online  danwel mobiel te krijgen, laat Amazon zien dat het al een stap verder is. Het is de hele flow van bestelling naar spoedige levering aan het optimaliseren.

Vooral wat betreft die spoedlevering stookt Amazon het vuurtje aardig op. Dat deed het al met de introductie van het premium lidmaatschap ‘Prime‘ in 2005 (sinds 2007 in Europa), door binnen 2 werkdagen te gaan leveren. Door ‘Prime Air’ te laten zien, geeft Amazon een signaal naar concullega’s Google en eBay dat ze hun best mogen doen met ‘leveren op dezelfde dag’, zij zijn al bezig met de overtreffende trap.

Nog harder is de trap onder de bips van bestaande leveranciers als UPS, FedEx en de postbedrijven. Wat Bezos laat zien met de introductie van eigen bezorgdiensten, is dat het niet bang is om te investeren wanneer zij niet voldoen aan de servicegerichtheid die Amazon wil bieden. Het landschap en Amazon veranderen, je gaat mee of wordt vervangen.

Het zou me geenzins verbazen als Amazon in 2014/2015 gaat experimenteren met de dienst in grote (Amerikaanse) steden. Niet met drones, maar met een eigen, supersnelle koeriersdienst die pakketjes binnen afzienbare tijd kunnen bezorgen.

Maar misschien denk ik te ver en was het plan van Bezos misschien wel veel platter dan dit alles. Misschien was zijn doel om de naam Amazon de jaarlijkse Cybermonday te laten domineren. Ook dat is meer dan geslaagd, maar Bezos kennende zou dat te makkelijk zijn geweest.