Het was warm in Austin, Texas in maart 2009. Niet alleen de zon, maar ook de verhitte strijd tussen incheck-platformen Foursquare en Gowalla zorgde voor de nodige zweetpareltjes. We zijn “slechts” 3 jaar verder, maar van die strijd is niets meer te merken. Gowalla werd uiteindelijk opgenomen in La Facebook Familia en Foursquare wist zich te herpositioneren van inchecken-waar-je-bent-spelletje tot het ontdekking/inspiratie-platform. Tijd om het nóg groter aan te pakken!
Het is voor de gemiddelde Nederlander misschien nog steeds niet helder. Nog vaak wordt er bij Foursquare teruggegrepen naar clichés van narcisme of de risico’s van delen waar je bent. Maar met 20 miljoen gebruikers en een database vol waardevolle tips en trucs weet men op Foursquare HQ in New York intussen wel beter.
Blog ReadWriteWeb ziet het al helemaal voor zich: Apple moet zo snel mogelijk Foursquare kopen en volledig integreren in zijn producten. Passend voorbeeld is het gebruik van Siri. Wanneer we (binnenkort ook in Nederland) aan Siri vragen om restaurant tips, krijgen we deze informatie van recensiesite Yelp. Maar Yelp is natuurlijk nooit zo passend als de tips van je (virtuele) vrienden: “If you ask Siri for a recommended restaurant, bar or store, it searches Yelp. The upcoming Apple Maps in iOS 6 also use Yelp. But a Yelp search isn’t nearly as powerful as a location layer that underlies everything on your phone, including contacts and calendars. If Apple integrated Foursquare data throughout iOS, the whole thing would be vastly more useful.”
In een goed opgezet artikel legt de auteur op RWW verder uit waarom hij dit als de meest logische keus ziet voor Apple als volgende samenwerking. Wat belangrijker is, is dat het volgens hem niet het sociale aspect moet gaan: “this is not about an Apple social network. Apple doesn’t need its own social network, but it could use a socially-aware location database for a variety of reasons.”