Numrush

Waarom Google Waze kocht: Volgende generatie Google Maps wordt gepersonaliseerd

In juni van dit jaar nam Google het Israelische bedrijf Waze over voor een bedrag rond de $1 miljard . Hoewel het bedrijf onafhankelijk zou blijven en het team in Israel blijft, worden de contouren van de samenwerking tussen beide bedrijven langzaamaan zichtbaar.

Tijdens de Roadmap 2013 conferentie in San Francisco, gisterenavond, spraken twee teamleden van Google Maps over de toekomst van het immens grote en populaire kaartenplatform.

Volgens hen zijn kaarten ‘slechts een canvas voor de dingen die we weten over de wereld om ons heen’ en is de uitdaging voor het Maps-team binnen Google om zo veel mogelijk ‘slimheid’ te geven aan de kaarten van die dienst. Daarbij wil De Grote G zover gaan dat de kaart is aangepast aan de gebruiker, waarbij zoveel mogelijk data die bekend is gecombineerd wordt met de locatie op de kaart.

Volgens designer Jonah Jones is men de afgelopen 10 jaar vooral bezig geweest met het digitaliseren van alle cartografische informatie die we al op papier en andere media hadden, zodat deze makkelijk te vinden was via het web en mobiel. Maar, nu volgens Jones die fundering er ligt, is het tijd om een stap verder te gaan.

“When we combine the location with the other data we have, we can actually build a new map for every purpose or every location — a very specific map that no one has ever seen and won’t be there again because it was just created for this one purpose.”

Een voorbeeld dat door Jones werd gebruikt tijdens de presentatie, is het goed gefilterd tonen van uitgelichte gebouwen wanneer een gebruiker uitzoomt op de kaart. Stel dat dit zou kunnen worden aangepast aan je persoonlijke gedrag: waar ben je vaker geweest, welke soorten gebouwen of bedrijven zijn voor jou interessant?

Los van deze voorbeelden geeft de presentatie van Google vooral het signaal dat men met vernieuwde inzichten naar het maken en aanbieden van kaarten is gaan kijken. Niet geheel onlogisch is daarbij de invloed van het team van Waze, wat al jaren gebruik maakt van gebruikersdata om kaarten bij te werken.

Het blijft natuurlijk even afwachten wat de (nabije) toekomst ons gaat brengen, maar het blijft fijn mijmeren over het mogelijk samensmelten van de interactieve mappings van Waze met persoonlijke data zoals Google Now die heeft.

Het lijkt er  voor nu op dat men bij Google in ieder geval ook alvast is begonnen met hardop denken.