Numrush

Waarom de nieuwe iPad een ongelofelijk belangrijk product is voor Apple

iPad

Een snelle processor in een dikke iPad met een scherm van een paar jaar geleden. Zo laat de nieuwe iPad die Apple gisteren introduceerde zich het beste omschrijven. De verkopen van de iPad dalen al een paar jaar achter elkaar – vorig jaar 42,5 miljoen tegenover 74,2 miljoen in topjaar 2013. En als het om innovatie in de iPad gaat, draait het steeds meer over de vraag of een tablet als de iPad Pro op termijn de laptop kan vervangen.

De nieuwe iPad is nauwelijks een upgrade van de iPad Air 2 te noemen, terwijl hij die – ondanks de gewijzigde naamgeving – wel opvolgt. Ja, de nieuwe iPad is sneller, maar dat beetje snelheidswinst gaat gepaard met een lompere tablet en een matiger scherm. Niemand die nu een iPad Air 2 heeft, gaat een nieuwe kopen. En dat terwijl dat sowieso al een probleem is: een grote groep mensen koopt elke twee jaar een nieuwe iPhone, maar met hun iPad doen ze veel langer. En met dit nieuwe model is er ook nog niets om ze te verleiden een nieuwe aan te schaffen.

Maar volgens mij draait het daar ook helemaal niet om. Met de komst van deze iPad zet Apple een iPad-lijn neer, die heel duidelijk weerspiegelt wat Apple wil met zijn tablet. En dat heeft vrij weinig te maken met mensen die thuis video kijken of een krantje lezen op het apparaat. Natuurlijk, dat soort consumenten wil Apple aanspreken. En dat het doet het met een betaalbare iPad (de nieuwe kost hier 409 euro en in de VS slechts 329 dollar) voor de krantenlezers en een duurdere iPad Pro met vier speakers voor de videokijker die het beste beeld en geluid wil hebben.

Bedrijfsleven

Bij de iPad lijkt alles nu te draaien om de zakelijke markt. De iPad Pro is sowieso een zakelijk product: die is bedoeld om mee te nemen naar vergaderingen en snelle aantekeningen te maken met behulp van het Smart Keyboard. En voor ontwerpers die met het indrukwekkende scherm en het Apple Pencil aan de slag kunnen. Niet voor niets ligt Apple op zijn site ontwerp-apps als AutoCAD 360 en Concepts uit bij de iPad Pro.

Maar voor de normale iPad geldt dat net zo goed. Iemand met een kantoorbaan heeft niet alle functies van een iPad Pro nodig. En als je een iPad als kassasysteem gebruikt, wil je eigenlijk vooral een groot touchscreen met wifi. Prijs is het codewoord voor de ‘normale’ iPad in de zakelijke markt. En laat Apple nou net die ‘functie’ het meest hebben verbeterd bij het nieuwe model.

Reken maar uit: in de VS betaal je bijna 100 dollar minder voor een iPad, een daling een kwart. In Nederland profiteren we iets minder van de prijsdaling, hier kost hij 30 euro minder dan zijn voorganger: 409 euro, maar dat is nog steeds een hele interessante prijs. Juist als je er misschien wel honderden van wilt aanschaffen als bedrijf.

En de kans dat bedrijven dat soort aankopen doen, wordt langzaamaan steeds groter doordat Apple heeft geïnvesteerd in zakelijke software. En dan gaat het over meer dan de komst van Microsoft Office. De afgelopen jaren is Apple gaan samenwerken met zakelijke partijen als Cisco, Deloitte, IBM en SAP. Hierdoor wordt het interessanter om iPads onderdeel te maken van een bedrijfsproces. Een verlaging in de kosten daarvoor kan net dat duwtje zijn dat sommige bedrijven nodig hadden.

Onderwijs

En ook het onderwijs moeten we niet vergeten. De iPad is interessant, omdat hij compact, betaalbaar en veelzijdig is. Apple heeft dan ook flink geïnvesteerd in speciale functies en tools voor het onderwijs. Er is alleen één groot probleem: Apple heeft de afgelopen jaren flinke concurrentie gekregen van Google. Hun Chromebooks zijn simpelweg goedkoper en die komen ook nog eens standaard met een toetsenbord.

Natuurlijk zijn beide apparaten niet helemaal te vergelijken, maar wat je niet moet onderschatten is dat de factor geld in het onderwijs nog vele malen zwaarder weegt dan in het bedrijfsleven. En op dat vlak wint de Chromebook het. Met deze goedkopere iPad kan Apple de concurrentie aan met de Chromebook.

Wat dat betreft is het verbazingwekkend dat Apple er niet voor heeft gekozen om een connector voor zijn Smart Keyboard toe te voegen aan deze iPad. Aan de andere kant: Apple’s eigen tablettoetsenbord kost je 169 euro, bijna een halve iPad dus. Te duur voor veel scholen. En daarom is er Logitech, dat gisteren meteen een solide case met toestenbord aankondigde, speciaal voor scholen. Duidelijk een een-tweetje met Apple.

Lange termijn

De grote vraag is uiteindelijk of de introductie van de nieuwe iPad inderdaad gaat zorgen voor een toenemende verkoop. Dat gaan we later dit jaar zien, maar voor de korte termijn lijkt de nieuwe iPad de beste zet van Apple om de iPad niet verder te laten wegzakken.

Ondertussen kan het techbedrijf blijven investeren in het doorontwikkelen van de iPad Pro (en vooral de software) om te kijken of het van zijn tablet op termijn een echt alternatief voor een laptop kan maken.