Aanbieders van wearable apparaten kampen allemaal met hetzelfde probleem. Consumenten kopen een van hun producten en dragen dit product vervolgens een paar maanden trots om hun arm. Na die tijd verdwijnt het product in de kast of op Marktplaats en wordt er niet meer naar omgekeken. Online tweedehandswinkels staan vol met wearables die voor een fractie van de aankoopprijs worden aangeboden.
Er is duidelijk een probleem met wearables; een die zich steeds duidelijker begint af te tekenen. Als je niet het perfecte apparaat maakt dan blijven consumenten maar kort enthousiast. Deze aanname wordt ondersteund door onderzoek van Endeavour Partners in Amerika waaruit blijkt dat de meeste mensen al stoppen met het gebruik van het product binnen zes maanden. Al eerder schreven we over het probleem met wearables: hoewel één op de tien Amerikanen een activiteiten-tracker bezit, gebruikt de helft van de consumenten het product niet meer.
Uit een enquête van CCS Insight blijkt dat van de meer dan vijftienhonderd smartphone-bezitters in Amerika en Groot-Britannie, 65 procent heeft gehoord van het bestaan van smartwatches en vijftig procent weet wat een fitness-tracker is. Meer dan veertig procent van de consumenten die in het bezit is van een van beide was echter al gestopt met het gebruik ervan omdat ze verveeld raakten of het product vergeten om te doen.
Early adopters
Meestal is het echter zo dat mensen die als eerste een product aanschaffen – de zogenaamde “early adopters” – enthousiast zijn over dat product en het blijven gebruiken. Zo zul je niet zo snel een “early adopter” van de iPhone of Blackberry vinden die gestopt is met het gebruik van zijn of haar apparaat. Zij waren juist enthousiast over de nieuwe functionaliteiten zoals altijd je e-mail bij je hebben en overal op het internet te kunnen.
Van wearables werd dezelfde adaptatie verwacht: mensen willen graag hun activiteit monitoren dus zullen ze gebruik blijven maken van een fitness-tracker. De markt voor mensen die met hun gezondheid bezig zijn is groot: zo hebben 4,5 miljoen mensen in Groot Britannië bijvoorbeeld een lidmaatschap op de sportschool. Volgens data van TGI is dat aantal in Amerika zelfs tien keer groter.
Toch blijkt uit het onderzoek van Endeavour Partners dat wearables niet blijven hangen zoals smartphones dat deden. Wellicht zijn ze nog te groot, hebben ze een beperkte batterijduur of nog niet de juiste apps.
Dat lijkt een beetje op de begindagen van de MP3-speler. Ook deze was in de begintijd nog niet ideaal. Zo was de opslag zeer beperkt en de USB aansluiting (USB 1.1) om er muziek op te zetten erg traag. Veel MP3-spelers belandden daarom achterin een la. Toch werd deze markt gigantisch en versloeg deze oplossing op den duur Walkmans en Cassette-spelers. Uiteindelijk werd de MP3-speler zelfs geïntegreerd in andere producten zoals onze mobiele telefoons.
Bruikbaarheid
Voornamelijk deze integratie in een ander apparaat was erg succesvol. Nu hoef je niet meer allerlei apparaten met je mee te slepen maar is alles verwerkt in één product. Het is echter nog niet duidelijk wat de wearables precies gaan vervangen op dezelfde manier als muziekspelers dat deden. Succesvolle producten vervangen namelijk vaak een bestaande functionaliteit of maken deze makkelijker (onderweg je mail lezen).
Veel mensen gaan nu hardlopen met hun iPhones en gebruiken daarvoor een app die hun locatie bijhoudt en stappen telt. Waarom zou je daar perse een apparaatje voor nodig hebben?
Veel problemen die mensen volgens het Endeavor onderzoek ervaren met wearables zijn bovendien nog niet opgelost. Bijvoorbeeld de batterijduur, het voorkomen, de bruikbaarheid en handige apps. Wellicht dat Android Wear daar wat verandering in kan brengen in combinatie met Google Now. Er lijkt echter nog een gat te zijn tussen de bruikbaarheid van muziekspelers en smartphones – de reden waarom deze producten zo succesvol werden – en het nut van een computer aan je arm.
Het lijkt dus voornamelijk alsof we er nog niet over uit zijn wat nu precies de bruikbaarheid is of zal zijn van wearables. De tendens van mensen die na zes maanden stoppen met het gebruik bevestigt dit alleen maar. Apple heeft het afgelopen decennium bewezen deze bruikbaarheid goed aan te voelen, denk aan de iPod en iPhone die precies op het juiste moment geïntroduceerd werden. Zou Apple dit keer weer het bedrijf zijn dat wél precies het juiste product weet te ontwikkelen?