Vele dagen, weken, jaren van je leven breng je al professional door in een kantooromgeving. Niks mis mee, totdat je je realiseert dat de wijze waarop we werken op kantoor eigenlijk hopeloos ouderwets is. In onderstaande gastcolumn legt Cristina Riesen, General Manager EMEA van Evernote uit waarom:
Zo nu en dan zien we ineens een heleboel ontwikkelingen tegelijkertijd samen komen. Die ontwikkelingen afzonderlijk lijken misschien klein en onbelangrijk, maar samen en op hetzelfde moment kunnen ze een enorme verandering teweeg brengen. Neem bijvoorbeeld de allereerste landbouwrevolutie: Van rondtrekkende jagers veranderde de mens plotsklaps naar honkvaste wezens, die nederzettingen begon te bouwen op vaste plaatsen, met de opkomst van akkerbouw tot gevolg. Uiteindelijk zorgde de industriële revolutie aan het begin van de 19e eeuw weer voor een verandering van de wijze waarop we onze gewassen verbouwden, met de mogelijkheid van massaproductie, en -distributie, tot gevolg.
Precies zo’n mega-evolutie maken we op dit moment mee met de digitalisering. Was het amper 5 jaar nog ondenkbaar dat je je laptop meenam op vakantie, nu heeft het hele gezin zijn eigen iPad en worden hotels en campings uitgezocht op het feit of er ook WiFi beschikbaar is. Werk en privé lopen steeds meer door elkaar heen en bij bijna alles in ons dagelijks leven speelt technologie tegenwoordig een belangrijke rol. Zoals onze voorouders zich hebben aangepast door zich op een vaste locatie te vestigen, zo moeten wij ons nu aanpassen aan deze digitale revolutie.
Dat betekent onder meer dat we als mens bereid moeten zijn om oude gebruiken te laten varen een nieuwe vaardigheden aan te gaan wenden. Van 9 tot 5 achter een bureau op je kantoor zitten is er daar één van: We gaan er nu nog vanuit dat je werkomgeving de plek is waar je je werk doet, terwijl je je thuis terug trekt en met privézaken bezig houdt. Maar dat is natuurlijk al lang niet meer zo. Ja, 30 jaar geleden misschien, toen we buiten werk nog niet zoveel contact met elkaar hadden. In uiterste nood kon je elkaar toen alleen bellen. Met het doorbreken van instant messaging, social media en cloud services is echter een compleet nieuw tijdperk aangebroken, eentje waarin werken ook steeds meer digitaal zou moeten worden.
Simpel gezegd: Het is vandaag de dag eenvoudigweg niet meer van deze tijd om nog op een kantoor te gaan zitten om daar 8 uur aan één stuk te gaan zitten werken. Terwijl de technologie al heel veel van onze taken vervangt en automatiseert, heeft de mens meer tijd om bezig te zijn met innovatie an sich. Je werkplek zou dus juist een omgeving moeten zijn waarin productiviteit en creativiteit gestimuleerd word, zodat je je daar op kunt focussen. Maar die filosofie wordt op dit moment door werkgevers nog op geen enkele wijze gecultiveerd.
In plaats daarvan verwachten we dat mensen zichtbaar aanwezig zijn en ‘druk aan het werk lijken te zijn’. Iemand die 14 uur per dag op kantoor aanwezig is, krijgt bewonderende blikken van het management ‘omdat hij of zij wel erg veel hart heeft voor de zaak’. Maar 14 uur op kantoor zijn betekent niet automatisch dat je productiever bent dan iemand die ‘maar’ 4 uur op kantoor was vandaag. Goede ideeën komen vaak voort op een goede plek, en dat kan ook een koffietent zijn, je eigen werkomgeving thuis of in het park terwijl je kinderen aan het spelen zijn.
Het gaat er dus niet om dat er nog langer een gestructureerd schema van ‘werktijden’ wordt aangehouden, het gaat er om dat we als mens gaan ontdekken wat de beste tijd en plek is om als individu ons werk te doen. Wanneer werknemers hun eigen ritme ontdekken, wordt het hele bedrijf uiteindelijk productiever. Bedenk je dat de allerbeste ideeën altijd onvoorspelbaar, disruptive en flexibel van aard zijn, dus waarom zou onze manier van werken daar niet beter op inspelen: Weg met het kantoor en leve het nieuwe tijdperk van de digitale nomaden!