Numrush

Waarom Wordle (en alle spin-offs) zo’n succes werd

Foto: Shutterstock.com

De online wereld werd zo rond het begin van het nieuwe jaar opgeschud met een nieuw spelletje: Wordle. En ook nu – ruim twee maanden verder – blijft het spel immens populair, evenals de vele spin-offs. Waarom is dat eigenlijk?

Voor wie het ondanks alle aandacht toch gemist heeft: Wordle is een online spelletje dat wat weg heeft van Lingo. De bedoeling is dat je een woord van vijf letters raadt, door verschillende woorden in te vullen. Bij iedere gok krijg je te zien welke letters wel in het woord zitten maar op de verkeerde plek staan, welke letters op de goede plek staan en welke letters er niet in zitten. Wie binnen zes gokken het woord raadt, wint die dag. Een vrij eenvoudig spelletje dus.

Dat je het nu overal langs ziet komen, is doordat er maar één Wordle per dag is met maar één antwoord, die mensen wereldwijd dus kunnen raden. Na het spelen kunnen mensen hun scores op social media delen zonder het woord van die dag te verraden. Je deelt namelijk alleen een grid met gekleurde blokjes, waarmee je laat zien hoe goed jij gegokt hebt.

En populair is het inmiddels zeker. Software engineer Josh Wardle maakte het spel vorig jaar en publiceerde het in oktober. Inmiddels spelen miljoenen mensen het. En daar is een reden voor, menen diverse psychologen.

Populair door het delen

Juist het feit dat we onze uitslagen van de dag op social media kunnen delen, maakt het spel zo populair, menen verschillende psychologen. De Britse psycholoog Lee Chambers zegt bijvoorbeeld tegenover Insider: “Dat we constant de blokjes in onze Twitter feed zien, geeft aan dat er iets is dat opgelost moet worden en dat anderen daarmee bezig zijn. Dat maakt dat wij het ook gaan onderzoeken.” Bovendien brengt het feit dat we allemaal dezelfde puzzel op proberen te lossen ons samen.

Filosofieprofessor Thi Nguyen van de University of Utah deelt op Twitter eenzelfde mening. “De eerste keer dat je over Wordle hoorde, was waarschijnlijk toen je vrienden deze onbegrijpelijke vierkante graphics deelden. Je speelde het en nu kun je de plaatjes lezen. Cool, nu hoor je erbij.” Bovendien geeft het plaatje een heel verhaal weer, vindt Nguyen. “Ieder gedeelde box is een toffe samenvatting van iemand anders’ verhaal van acties, falen, keuzes en succes.”

De strijd met onzekerheid

Psycholoog Bence Nanay ziet echter ook een iets minder wholesome reden voor het enorme succes van Wordle. In Psychology Today schrijft hij dat Wordle ook laat zien hoe competitief en onzeker we zijn. Bij Wordle zijn er namelijk maar twee opties, vertelt Nanay: “Of we doen het beter dan anderen – als in, we hoeven minder vaak te gokken. Dit geeft ons het gevoel dat we tot de beste gebruikers van de Engelse (of Nederlandse, red.) taal behoren. En er is voldoende empirisch bewijs dat dit iets is waar we veel om geven.”

De andere optie is natuurlijk dat we veel vaker dan anderen moeten gokken om het antwoord te vinden. Of misschien vind je het antwoord wel helemaal niet. “Dit gaat tegen onze sterke aanname dat we in bijna alles beter dan gemiddeld zijn. En waar leidt die realisatie toe? Dat we het morgen nog een keer proberen, om aan onszelf te bewijzen dat de slechte resultaten van gisteren slechts toeval zijn.”

Simpel gezegd maakt het dus niet uit of je het woord van de dag raadt of niet, want de kans is groot dat je het morgen toch nog wel een keer probeert.

Beperking in de verslaving

Wat ook enorm helpt, is dat je maar één woord per dag op kunt lossen, benadrukt sociaal wetenschapper en productiviteitscoach Juliet Landau-Pope tegenover Insider. “Het is een heel slim product omdat mensen weten dat als ze verslaafd raken, ze er maar een paar momenten per dag aan kunnen besteden.” Je wordt dus niet de hele dag je scherm ingezogen, zoals met bijvoorbeeld TikTok al wel snel het geval is.

Tot slot speelt volgens psycholoog Chambers de timing enorm mee. De puzzels hebben een nummer, waardoor we beter een gevoel krijgen welke dag van de week het is. Dat terwijl ons tijdsgevoel enorm is aangetast door de pandemie en het thuiswerken.

Talloze spin-offs

Genoeg redenen dus waarom Wordle zo populair is. En zoals met alles wat populair is, zijn er ook allerlei spin-offs die proberen mee te gaan op het succes van het origineel. Gelukkig zijn veel van die spin-offs ook best leuk.

De meest bekende in Nederland is ongetwijfeld Woordle, de Nederlandse versie van Wordle. Dit spel is exact hetzelfde als het origineel, maar gebruikt Nederlandse woorden om te raden. Daarnaast is er sinds kort Worldle: een spel waarin je de vorm van een land kijkt en in zes pogingen moet raden naar welk land het is. Daarbij krijg je hints over hoe ver je in afstand van het land af zit.

Verder zijn er Lewdle, met allemaal vieze woorden, Nerdle, waar je de wiskundige vergelijking van de dag moet raden, en Queerdle, met woorden die belangrijk zijn voor de LHBTQ+-gemeenschap. En dat zijn slechts een paar van de spin-offs. De kans is groot dat we de komende maanden nog veel meer alternatieve varianten tegen gaan komen. En nu weet je waarom je ook die mogelijk graag speelt (of juist niet).

Foto: Shutterstock.com