Spotify schrijft nog steeds dieprode cijfers, maar de Warner Music Group casht behoorlijk dankzij streamingdiensten. Sterker nog: het label verdiende in de eerste maanden van 2015 meer aan streaming dan aan muziekdownloads.
Het is voor het eerst dat een groot label meldt dat de balans uitvalt in het voordeel van streaming. De inkomsten uit samenwerkingen met bedrijven als YouTube en Spotify leverden alleen dit kwartaal al 33 procent extra inkomsten op, zo maakte CEO Stephen Cooper bekend tijdens een aandeelhoudersvergadering. De inkomsten uit digitale verkopen stegen overigens ook, maar met ‘slechts’ 7 procent.
Warner wil net als veel andere labels geen genoegen nemen met de huidige inkomsten, want er is voor hen veel aan gelegen om de gratis mogelijkheden van Spotify en YouTube te laten schrappen. Betalende abonnees zouden namelijk meer geld in het laatje brengen. “Streaming is dé manier om muziek te luisteren”, vervolgde Cooper. “We werken samen met onze partners aan het uitbreiden van deze diensten, zodat artiesten de waardering krijgen die ze verdienen.”