Het gaat goed met podcasting. Niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland gebeurt er ontzettend veel. Maar hoe staat het medium er precies voor?
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de staat van podcasting in Nederland.Deze maand maakte ik vier afleveringen van Rush Talk, de wekelijkse podcast van Numrush.nl over de impact van technologie en innovatie op onze maatschappij, met bovenstaande tekst als omschrijving. ‘De staat van podcasting in Nederland’ noemde ik die serie, al bleek het behoorlijk lastig om daar grip op te krijgen.
In de VS zijn er harde cijfers: een kwart van de Amerikanen luistert minstens één keer per maand naar een podcast, blijkt uit meerdere onderzoeken. Hoe dat in Nederland zit? Niemand lijkt het te hebben onderzocht.
Hoe podcasting er voor staat zit hem echter niet alleen in dit soort cijfers, maar ook in hoe de podcastindustrie eruit ziet en wat bedrijven er mee doen. De Amerikaanse Podcast-startup Gimlet Media haalde onlangs in een nieuwe investeringsronde 15 miljoen dollar op. Internationale bedrijven als Spotify en Apple zijn de afgelopen maanden tijd en energie aan het investeren in het medium. En er worden inmiddels heuze odes geschreven aan podcasthosts in de Amerikaanse media.
Nederland
In het klein zie je dit soort ontwikkelingen ook bij ons. Nederland heeft sinds dit voorjaar Dag en Nacht Media als Nederlandse podcaststartup (de investering van 15 miljoen laat alleen nog even opzich wachten). De Grote Harry Bannink Podcast heeft relatief veel aandacht gekregen in de traditionele media. En BNR Nieuwsradio lanceerde dit voorjaar een eigen BNR Expert Podcast Netwerk, dat een belangrijk onderdeel is geworden van de app van BNR.
Al deze ontwikkelingen zeggen iets over de staat van podcasting in Nederland, maar het gebrek aan cijfers maakt het lastig om het concreet te maken. Om het toch concreter te maken ben ik in de vier afleveringen van Rush Talk die ik heb gemaakt, gaan praten met mensen uit de Nederlandse podcastindustrie. Met makers, maar ook met mensen die iets meer bezig zijn met de commerciële en uitgeefkant in Nederland.
The Daily
En één ding is meteen duidelijk na die vier gesprekken: geld is een probleem, zeker in Nederland, maar iedereen ziet potentie. Sjors Fröhlich van BNR Nieuwsradio zou bijvoorbeeld heel graag een dagelijkse nieuwspodcast, zoals The Daily van The New York Times, willen maken. Dat is nu helaas nog niet haalbaar.
“Naarmate luisteraars steeds meer gewend zijn dat je op die manier audio kunt consumeren, moet er een mogelijkheid zijn om een Daily-achtige podcast in Nederland te maken”, vertelde hij me. “Maar wat BNR betreft moeten we wel altijd goed nadenken: wat doen we wel, wat kunnen we en wat doen we niet. Als ik de budgetten had, was het podcastnetwerk veel groter en maakten we veel meer. Alleen moet het bij ons in kleine stapjes, het is niet anders.”
En dat het stap voor stap gaat, onderschrijven de oprichters van de Nederlandse podcaststartup Dag en Nacht Media. Anne Janssens vertelde me hoe hij denkt podcasting te laten groeien in Nederland: “Het doel was dat we meer goede Nederlandse podcasts willen horen en maken. Om dat voor elkaar te krijgen, moesten we een paar bestaande podcasts bij elkaar zetten om van elkaar te profiteren om een groter publiek te bereiken. Op het moment dat je dat in een netwerk hebt en je kunt er reclame indoen, heb je meer kans om meer geld te verdienen en met meer geld heb je een mogelijkheid om betere podcasts te maken.”