Numrush

Wat lezen en delen écht betekent: 4 mythes ontkracht

We denken te begrijpen wat er gebeurt op het internet maar eigenlijk hebben we het vaak mis. Zo verwarren we dat iemand ergens op geklikt heeft met dat iemand het gelezen heeft en denken we dat delen hetzelfde is als lezen. We beginnen met nieuwe trends nog voordat we hebben opgelost wat verkeerd was aan oude trends en maken telkens opnieuw dezelfde fouten.

Dat is althans zoals Tony Haile, CEO van Chartbeat, het ziet. Hij werkt samen met mensen die content creëren (bijvoorbeeld voor Time) en voorziet hen van real-time data om zo beter hun lezers te kunnen begrijpen. In zijn artikel “What you think you know about the web is wrong” laat hij zien waar het mis gaat.

Haile stelt dat sinds 1994 het aantal “clicks” werd gebruikt als maatstaf voor advertenties. Vanaf dat moment werd de klik steeds belangrijker. Dit veroorzaakte echter ook spam, “linkbait” en trucjes om klikkers te trekken. Het was niet belangrijk wat je deed, zolang je maar gewoon klikte.

Attention Web
Inmiddels wordt de focus echter meer en meer gelegd op wat er tussen dat klikken in gebeurt. Advertenties die je aandacht proberen vast te houden in plaats van alleen een korte indruk willen achterlaten nemen in snel tempo toe.

It’s no longer just your clicks they want, it’s your time and attention. Welcome to the Attention Web.

Aan dat Attention Web liggen krachtige methodes ten grondslag die gebruikersgedrag meten en analyseren. Deze methodes zorgen voor een nieuwe manier van kijken naar gedrag op het internet en ontkrachten daarmee veel dingen die wij als feit aannemen. Hieronder vier hardnekkige mythes ontkracht door Chartbeat.

Mythe 1: We lezen waarop we klikken
Zolang een pagina maar veel pageviews heeft zit het wel goed werd lang gedacht. Het blijkt echter dat 55 procent van de bezoekers maar vijftien seconden actief op een website doorbrengt. Alleen pagina’s met artikelen doen het iets beter maar zelfs dan brengt een derde van de bezoekers minder dan vijftien seconden op een website door.

Je kunt dan wel veel pageviews hebben op je pagina maar als je de aandacht niet weet vast te houden dan is dat niet zoveel waard. Bezoekers die meer dan drie minuten op een pagina doorbrengen komen namelijk twee keer zo vaak terug dan bezoekers wiens aandacht je maar voor een minuut weet te trekken.

Mythe 2: Hoe meer we delen, hoe meer we lezen


Nu de waarde van pageviews steeds meer afneemt wordt het delen op sociale netwerken zoals Facebook likes en Twitter retweets steeds meer omarmt. Als iemand iets deelt dan heeft deze persoon de pagina namelijk gelezen en actief aanbevolen aan anderen.

Er is echter maar een klein deel van de bezoekers dat content ook daadwerkelijk deelt. Uit de data die Chartbeat geanalyseerd heeft blijkt dat voor elke honderd views een artikel maar één keer geretweet werd en acht Facebook likes kreeg.

Dat een artikel vaak gedeeld wordt betekent bovendien niet dat het artikel betrokkenheid creëert. Er is geen aantoonbare relatie tussen hoe vaak een artikel wordt gedeeld en hoe veel aandacht een lezer aan dat artikel besteedt. Een vaak gedeeld artikel is dus niet perse een kwalitatief artikel.

Mythe 3: Native advertising is dé verlosser


Native advertising is reclame die wordt aangeboden op basis van hetgeen dat je aan het lezen bent; het zou dus minder opdringerig moeten voelen. Het blijkt echter dat een normaal artikel twee derde van de bezoekers langer dan vijftien seconden weet vast te houden terwijl een native advertisement artikel dat maar bij een derde van de bezoekers weet te doen.

Mythe 4: Banners werken niet


Het heersende idee is dat banner-reclames niet werken en dat minder dan 0,1 procent ook daadwerkelijk op een banner klikt. Sommige banners werken echter heel goed.

Uit onderzoek van Microsoft, Google, Yahoo en Chartbeat blijkt dat vooral de tijd die een bezoeker op een pagina besteedt terwijl de banner in zicht is relevant is. Iemand die twintig seconden naar een pagina kijkt terwijl een banner in zicht is, herinnert zich de advertentie twintig tot dertig procent beter.

Een banner is dus alleen succesvol wanneer deze op de juiste plek op de pagina wordt geplaatst. Volgens Chartbeat wordt 66 procent van de aandacht op een pagina besteed aan de content en dus wat lager op de pagina. Dat is dan ook de plek waar een succesvolle banner zou moeten staan.

Deze verschuiving naar het Attention Web is niet alleen een handig voor websites, merken en bloggers maar ook voor de bezoekers en lezers van deze websites. Wanneer een websites gebouwd worden om onze aandacht vast te houden dan betekent dat ook een beter design en een betere gebruikerservaring. Het Attention Web stimuleert dus kwaliteit en een mooi design want dat levert inkomsten op maar is tegelijkertijd een win-win situatie voor iedereen.