Online first. Digital first. Audience first. Video first. Ik heb de afgelopen jaren heel veel Engelstalige termen die eindigen met het woord ‘first’ langs horen komen. En met de jaren zijn dat soort termen voor mijn gevoel steeds meer een lege huls geworden.
Online first is nog vrij makkelijk te begrijpen: je hebt als traditionele uitgever of omroep als doel om altijd zo snel mogelijk online te publiceren en spaart dingen niet op tot een papieren publicatie of uitzending. Audience first is alweer een stuk lastiger. Je stelt je publiek (en de behoefte van dat publiek) centraal, maar wat betekent dat in de praktijk? Het is een term die al meteen een stuk minder concreet is.
En dan heb je natuurlijk mobile first. Betekent dat dat je eerst naar mobiel publiceert en dan pas op de site? Natuurlijk niet. Het gaat erom dat je door hebt dat je publiek voor het grootste deel je content consumeert via hun smartphone. Maar betekent dat dat je je content anders moet maken? Of gaat het enkel over het feit dat je als organisatie je digitale producten in eerste instantie ontwerpt voor mobile?
De mobiele meerderheid
Al jaren hoor ik in de media teksten langskomen als: “Mensen lezen geen lange artikel op hun telefoon” of “je moet voor mobiel kortere teksten schrijven”. Het kan best zo zijn dat dat in het verleden zo is geweest, maar anno 2018 is dat helemaal geen ding meer.
Afgelopen week zag ik in mijn Twitter-tijdlijn twee voorbeelden hiervan voorbij komen. The New York Times publiceerde een artikel van 14.000 woorden op basis van de belastingaangiftes van Donald Trump. En die 14.000 woorden – da’s een leestijd van zo’n drie kwartier – werden vooral op mobiel gelezen.
Great to see most of the readership for the 14k word NYT blockbuster Trump piece happening on the phone. Finally putting to bed the idea short-form-only mobile use case? c: @perryhewitt
— Eric Hellweg (@ehellweg) October 3, 2018
In Nederland zie je precies hetzelfde. Vrij Nederland had dit weekend een exclusief afscheidsinterview met Alexander Pechtold en direct na die publicatie bleek kwam meer dan tweederde van al het verkeer naar VN vanaf mobiele apparaten kwam.
Niet vaak zo (bizar) veel bezoekers op https://t.co/mN9tW2mTaK en daarom wel significant: 70 procent leest, kijkt en luistert via mobiele telefoon. #mobilefirst
— Ward Wijndelts (@wijndelts) October 6, 2018
Voor sommige is het misschien een open deur, maar mobiel is de laatste jaren de belangrijkste plek geworden waar mensen hun content consumeren. Zelfs voor langere artikelen en voor video. Moet je je daar als redactie op aanpassen? Aan de ene kant niet: je hoeft niet korter te schrijven of specifieke selecties te maken voor mobiel. Je moet er alleen, zeker in de productie van media, wel rekening mee houden dat mensen op hun mobiel kijken.
Ik zie nog regelmatig infographics of interactieve verhalen die op mobiel niet werken of onleesbaar zijn Deel deze quoteProduceren voor mobiel
Ik zie nog regelmatig infographics of interactieve verhalen die op mobiel niet werken of onleesbaar zijn. Dat is in mijn ogen echt een no-go. En ik denk dat het ook oprecht het overwegen waard is om online video vertical te produceren. Dan maak je namelijk video in een vorm die passend is voor de meerderheid van je publiek.