Wat zijn de 7 doorslaggevende factoren die het succes van een startup bepalen?

Amy Jo Kim is een bekend Amerikaans auteur en onderzoeker naar het effect van online communities. De afgelopen jaren werkte ze als game- en platformontwikkelaar voor tal van gerenommeerde techbedrijven, en deed ze onderzoek naar het proces van succesvolle productontwikkeling. Daarover sprak ze deze week op The Next Web Conference in Amsterdam.

Vandaag de dag is het makkelijker dan ooit om een startup te beginnen rondom een nieuw, innovatief idee. Maar de meeste startups falen, en de meest innovatieve producten worden nooit een succes. Maar hoe zit het dan met de producten die wél een succes worden? De Twitters, eBays’s en Snapchats van deze wereld? Volgens Amy Jo Kim hebben zij allemaal 7 dingen gemeen:

1. Denk als een wetenschapper

Benader je product als een onderzoeksvraag die getoetst en gevalideerd moet worden. Denk na over de wijze waarop je je product vanaf het prille begin gaat kwantificeren om marktaandeel en succes te toesten, zodat je op het juiste moment weet waar en wanneer je moet bijsturen.

2. Focus op de early adopters

De early adopters is niet een of ander buzzword dat veel mensen voor randstedelijke hipsters met een iPhone gebruiken. De term is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek uit 1961 waaruit bleek dat 13,5% van de mensen deel uit maakt van die groep early innovators. Door je bij product lancering compleet en alleen op hen te richten, heb je een grotere kans op succes.

3. Leer van je gebruikersgedrag en gewoonten

Sluit je niet op op een zolderkamertje wanneer je een nieuw product gaat ontwikkelen, maar zoek vanaf het prille begin het contact met je toekomstige gebruikers op. Cultiveer die relaties met contentmakers en super fans, en voer regelmatig interviews met ze uit om hun wensen en verwachtingen boven tafel te krijgen.

4. Creeër een cultuur van iteratie en testing

Test je product aan de lopende band bij je eerste groep proefpersonen. Verzamel de feedback en stel je product bij, het liefst elke week. Blijf naast gebruikerstesten ook interviews uitvoeren met de early adopters en testers.

5. Cultiveer gebruikersfeedback

Het verzamelen van zoveel mogelijk feedback in de begin- en groeifase van je product is essentieel. Zorg dat je een platform inricht waarop je testgebruikers zich gehoord voelen en hun stem kunnen laten horen. Creeer een privé-groep aan voor de allereerste gebruikers, en behandel ze als een bijzonder en apart type gebruiker. Denk ook na over een (online) community voor de nieuwere gebruikers waar zij kunnen feedbacken, bijvoorbeeld Slack.

6. Test & tune de core loop van je product

De Core Loop is een fenomeen afkomstig uit de game ontwikkeling en behelst het inbouwen van bepaalde milestones en  behoeftebevrediging van de gebruiker. Op je app vertoont de gebruiker een bepaald soort gedrag, dat hem actief bezig houdt. Hij ontvangt feedback op zijn gedrag en herinneringen om dat gedrag te blijven vertonen.

Een goed voorbeeld van een succesvolle core loop is de interface van Twitter: Het gedrag is het schrijven en lezen van tweets, het zoeken van of reageren op andere mensen. De feedback komt via notifications: Boven in beeld zie je of jij zelf nog reacties hebt ontvangen of dat je geretweet wordt. Dat triggered je om te blijven hangen. Andere triggers die je dagelijks terug trekken naar het platform zijn de metrics die zich op je profiel aftekenen: Je followers, tweets en following. Naarmate je steeds meer geïnvesteerd hebt in het platform, creëert dat een terugkerend gedrag.

7. Streef naar meesterschap

Vakmanschap is meesterschap. En dat zou zeker moeten gelden voor een startup, aldus Kim. Niet alleen biedt je je gebruikers de mogelijkheid om hun skillset steeds verder uit te bouwen binnen jouw product, je streeft zelf ook naar een steeds betere experience van je product. Dat doe je door je gebruikers allerlei tools, toegang en privileges te geven. Dat zorgt ervoor dat ze waardevolle feedback blijven geven waar jij een beter product mee kunt maken, en dat ze het product blijven gebruiken.

17252949205_81b7914f67_h

Voor startups die weinig tijd hebben om alle 7 adviezen direct in de praktijk te brengen, heeft Kim nog een soort quick guide ontwikkeld:

1. Creeer een MVP canvas van je product

2. Doe speed-interviews met tenminste 10-15 early adopters om je product strategie te verbeteren

3. Zet de insights uit deze interviews om in kant en klare “habit stories”, waarin je de acties van je gebruiker omschrijft: “Wanneer ik XX, dan wil ik graag XX, zodat ik XX kan.”

Alle tips en trics van Amy Jo Kim kun je terug vinden op haar website Getting 2 Alpha, waarop ook bovengenoemde quick guide naar succesvolle productontwikkeling te vinden is.

Foto’s: Julia de Boer