Iedereen die wel eens met een drone heeft gevlogen, komt vrij snel achter de grootste beperking van de vliegtuigjes: de accucapaciteit. Na ruim een kwatier moet je de accu van de meeste drones verwisselen of opladen. Grotere accu’s in een drone stoppen is geen optie, vanwege het extra gewicht dat het met zich meebrengt, dus is er een andere oplossing nodig. Het Britse bedrijf Intelligent Energy, dat zich bezig houdt met energietechnologie, heeft die ontwikkeld: een drone met een waterstofmotor.
Op dit moment gaat het nog om een prototype, dat op de CES in Las Vegas in januari zal worden getoond aan het publiek. De drone heeft een duidelijk zichtbaar waterstoftankje aan boord en kan daarbij maximaal twee uur in de lucht blijven.
Intelligent Energy heeft zo’n veertien maanden gewerkt aan de ontwikkeling van de drone. Hierbij is niet alleen getest met deze drone die volledig op waterstof vliegt, maar ook met een hybride versie die een accu en een waterstofmotor combineert. Het prototype is deels bedoeld als voorbeeld van de mogelijkheden van waterstofcellen. Maar vooral voor drones is de kans dat de techniek op korte termijn toegepast wordt ook echt groot, omdat de vraag naar een oplossing voor de beperkte vliegtijd groot is.
Julian Hughes, één van de managers van Intelligent Energy heeft dan ook hoge verwachtingen:
Een langere vliegtijd, gecombineerd met de mogelijkheid om snel bij te tanken biedt een breed scala en nieuwe, commerciële mogelijkheden voor drones. Hierbij kun je denken aan inspectie van boorplatforms, zoek- en reddingsacties, hoge kwaliteit luchtfoto’s, landbouwtoepassingen, pakketbezorging en meer. Daar komt bij dat we de mogelijkheid hebben om oplossingen aan te passen aan de wensen van klanten, waardoor dit een revolutie kan zijn voor het potentieel van dronetechnologie.