Waymo en Lyft werken samen aan tech voor zelfrijdende auto

Google’s zusterbedrijf Waymo en taxidienst Lyft hebben een overeenkomst gesloten om samen te werken aan een zelfrijdende auto.

Dat bevestigen beide bedrijven aan de New York Times. Wat de samenwerking precies inhoud is nog niet officieel bekendgemaakt, maar het laat nog eens zien hoeveel samenwerkingen er zijn op gebied van de zelfrijdende auto. Veel fabrikanten roepen de hulp van partners in om een deel van de auto te ontwikkelen. Van de fysieke auto, tot software (AI), hardware (rekenkracht), kaarten en dienstverlening (in dit geval Lyft).

Lyft is een concurrent van Uber, maar wel écht de kleinere broer. Ook Waymo is in een strijd verwikkeld met Uber, wat de nieuwe samenwerking interessant maakt. Waymo is in een rechtszaak verwikkeld met Uberover technologie die gebruikt wordt in de zelfrijdende auto. Volgens Waymo heeft Uber software gestolen.

Zelfrijdende taxi

Via Lyft zou Waymo nu mogelijk proberen om toegang te krijgen tot de Chevrolet Bolt, waar Lyft al mee samenwerkt. Die elektrische auto kan dan ook getest worden met de zelfrijdende technologie.

Andersom is de samenwerking ook logisch: Lyft zou zelfrijdende taxi’s aan kunnen gaan bieden. John Zimmer, een van de oprichters van de dienst, heeft al gezegd dat hij verwacht dat in 2021 het grootste deel van de auto’s die het bedrijf aanbiedt zelfrijdend zullen zijn. Het bedrijf heeft al aangegeven dat het geen eigen auto’s wil ontwikkelen, waardoor het Waymo terechtgekomen is.

Om het ingewikkeld te maken maakt de Google-zuster ook geen eigen auto, maar alleen de zelfrijdende software voor auto’s. Die software zal in de toekomst vermoedelijk per licentie aan autofabrikanten (of taxidiensten als Lyft) aangeboden worden, waardoor het potentieel van het bedrijf enorm is.

Zelfrijdende test met ‘echte mensen’

Waymo is vorige maand een test begonnen waarbij ‘echte mensen’ voor het eerst gebruik kunnen maken van hun zelfrijdende minibusjes. Het bedrijf wil met de test kijken hoe on-demand zelfrijdende auto’s gebruikt worden in het dagelijks leven. In het begin zit daarbij overigens wel altijd een chauffeur achter het stuur die wanneer nodig kan ingrijpen.

Als Waymo de zelfrijdende software ook voor Lyft beschikbaar stelt kan het deze test uitbreiden en beschikt het in de toekomst over een grotere hoeveelheid data. Dat zorgt ervoor dat de zelfrijdende software van het bedrijf alleen maar beter wordt.