‘Waymo’s zelfrijdende auto’s hadden in 2017 minste menselijke ingrepen nodig’

Zelfrijdende auto’s zijn al ver gekomen, maar helaas is er soms nog wel een menselijke ingreep nodig. In 2017 was dit gemiddeld gezien het minste nodig bij de auto’s van Waymo, blijkt uit een publicatie van de California Department of Motor Vehicles.

Waymo’s auto’s reden vorig jaar gemiddeld 9.005 kilometer volledig zelfrijdend, zonder dat een menselijke chauffeur de besturing tijdelijk weer moest overnemen. General Motors staat met gemiddeld ruim 1.953 kilometer op de tweede plaats. Nissan staat op de derde plaats met ongeveer een menselijke ingreep per 334 kilometer.

567.364 kilometer

De zelfrijdende auto’s van het Google-zusterbedrijf reden vorig jaar in totaal 567.364 kilometer in de Amerikaanse staat Californië. Hoewel het bedrijf net als andere fabrikanten ook in andere staten actief is, worden de meeste kilometers in deze staat afgelegd. Zo reden de auto’s van General Motors 205.216 kilometer in Californië in 2017. Daarbij moest 105 keer ingegrepen worden door een menselijke bestuurder, tegenover de 63 keer bij Waymo.

Als er door een menselijke bestuurder wordt ingegrepen, betekent dat niet direct dat de auto anders een ongeluk zou hebben veroorzaakt. De systemen schakelen in bepaalde weers- of verkeersomstandigheden namelijk automatisch uit.