We shoppen wat af in Nederland, ook tijdens de coronacrisis. Maar dat doen we nu wel vaak online. En dat is terug te zien in de cijfers: Nederlanders gaven in het eerste kwartaal van dit jaar maar liefst 63% meer uit bij buitenlandse webshops dan een jaar eerder. Daarnaast verkopen we graag online via diverse marktplaatsen, blijkt uit nieuw onderzoek.
In de eerste drie maanden van 2021 gaven Nederlanders maar liefst 800 miljoen euro uit bij webwinkels in de Europese Unie, tegenover 477 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Die toename in onze uitgaven staat niet op zichzelf. Het CBS gebruikt sinds 2014 dezelfde meetmethoden voor onze uitgaven bij Europese webshops. Destijds besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen euro. Lange tijd steeg dat bedrag ieder kwartaal, waardoor het begin 2021 dus vervijfvoudigd is. De afgelopen jaren namen onze uitgaven per kwartaal wel weer iets af, tot de coronacrisis van start ging. Tussen het eerste en het tweede kwartaal van 2020 stegen onze uitgaven in Europese webshops zelfs met 216 miljoen euro.
Overigens geven we ook in Nederlandse webshops heel veel meer geld uit. In de eerste drie maanden van dit jaar stegen onze uitgaven met 85% ten opzichte van een jaar eerder. De sterkste groei in uitgaven is voor de multichannellers, die zowel in winkels als online verkopen.
Verkopen op marktplaatsen
Natuurlijk kopen we niet alleen maar nieuwe dingen, we willen ook wel eens van onze oude spullen af. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55%) doet dat via internet of apps, blijkt uit onderzoek van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
De meeste spullen die we verkopen, komen uit de productcategorie huis & tuin: 31% van de online verkopers verkocht in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten uit die categorie. Verder verkopen we veel elektronica (22%), kleding en schoenen (22%) en sport, spel en hobby (19%).
De reden dat we veel online verkopen, is vanwege het gebruiksgemak, aldus 42% van de respondenten. Verder zijn de populariteit van het platform (35%) een belangrijk motief. Voor welk platform we dan kiezen, hangt af van (lagere) advertentiekosten (22%), betrouwbaarheid (16%) en gebruiksplezier (14%). De kwaliteit van de klantenservice en verzendopties vinden we met respectievelijk 2% en 2% minder belangrijk.