Numrush

“Wearables worden uiteindelijk net zo belangrijk als mobiele telefoons”

De afgelopen acht weken publiceerde Numrush samen met T-Mobile elke woensdag een nieuwe review van een wearable onder het kopje #wearablewednesday. Afgelopen woensdag werd de reeks afgesloten met een succesvol eerste wearable wednesday event op het T-Mobile hoofdkantoor in Den Haag.

Tijdens het event konden alle aanwezige bezoekers zelf aan de slag met tientallen wearables. In de booths van onder meer Fitbit, adidas, Pebble en Withings was het de hele avond een drukte van jewelste omdat iedereen de laatste gadgets van dichtbij wilde zien. Daarnaast konden bezoekers een supersonisch balletje trappen in de voetbalpit van adidas en met eigen ogen door de Gear VR virtual reality bril van Samsung kijken.

Het event vond zich plaats in het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag waar gelukkig voor een koel (airco)briesje door het immense gebouw waaide. Niet te warm dus om bij binnenkomst gelijk even een balletje te trappen in de voetbalpit van adidas: Daarin konden aanwezigen de nieuwe adidas Smart Ball uitproberen waarbij realtime de snelheid, curve en acceleratie van je trap werd gemeten.

De Chinese fabrikant Huawei demonstreerde tijdens Wearable Wednesday Live de Talkband B2. Met deze wearable kun je niet alleen bellen, maar ook stappen tellen en je slaap meten. Smarthealth producent Withings presenteerde de minuscule wearable Pulse O2. De Pulse kan je hartritme en calorieverbruik meten maar ook je slaap analyseren. Soortgelijke functies die ook de vinden zijn in de diverse wearables van Fitbit zoals de Fitbit Charge die gezien de drukte in hun booth toch een beetje de grote publiekslieveling bleken.

TomTom presenteerde afgelopen woensdag juist een compleet ander soort wearable in de vorm van een actiecamera. Deze kleine gadget herinnert ons in eerste instantie aan een GoPro, maar de TomTom Bandit GPS-actiecamera onderscheidt zich door een feature die jouw mooiste fotomomenten indeelt in een compilatie, die je vervolgens direct met je vrienden kan delen. Sensoren in de actiecamera registreren de hoogtepunten door jouw heftige of snelle bewegingen te meten.

Grote ster van de avond is Samsung met zijn Samsung Gear Virtual Reality set. Menig bezoeker en zelfs de crew van T-Mobile probeert op beanbags op de grond de virtuele bril uit. Zij kregen de kans zich in een virtueel Avenger spel te begeven dat tot veel hilarische momenten leidde.

Nieuwkomer op het gebied van smartwatches is de Hallofo, een slim horloge voor kinderen. De wearable is vooral prettig voor de ouders, zodat ze gemakkelijk hun kinderen kunnen bereiken op een horloge dat moeilijk kwijt te raken is. En dan waren er nog de smartwatches van het Zwitserse merk MyKronoz, die vooral opvielen omdat je in deze slimme horloges een SIM kaart kunt plaatsen en ze dus ook zonder je smartphone te gebruiken zijn.

Het wearable event biedt niet alleen bezoekers de gelegenheid de gadgets uit te proberen en vragen te stellen, er waren ook een drietal sprekers aanwezig die praten over de evolutie van wearables en hoe de toekomst van deze slimme apparaatjes eruit zal zien. Gonny van der Zwaag, auteur en oprichtster van iCulture, komt haar boek ‘Fit met apps en wearables’ presenteren.

Het boek dient als een soort gids in een enorm aanbod aan wearables

Gonny geeft het publiek vooral tips in het kiezen van een gepaste wearable: Weet wat je doel is, wat je wil meten, hoe je je doel wil bereiken en welke tool daarbij handig is.

Jan Mueller, Director CTC Digital Sport bij adidas, komt speciaal vanuit Duitsland gereisd om ons te vertellen over de nieuwste ontwikkelingen bij de sportfabrikant. Naast kleding en schoenen begint het bedrijf zich steeds meer op smart technology, wearables en big data te richten, met name door het ontwikkelen van smartwatches als de miCoach Smart Run en door sensoren in sportkleding te verweven.

Elke technologische innovatie stuit op weerstand voordat ze massaal omarmd wordt. Kijk maar naar mobiele telefoons, in 1999 wilde niemand zo'n ding! - Marjolijn Kamphuis Mueller zorgt voor ophef in de zaal door uit te leggen hoe hun technologie er voor zorgde dat Duitsland op het WK 2014 wereldkampioen werd, maar gelukkig voor ‘onze jongens’ is sponsor Nike bezig met soortgelijke innovaties, aldus Marjolijn Kamphuis van OK GO en Numrush die de avond afsluit met een presentatie over wearables in een breder perspectief. In haar presentatie laat Marjolijn zien dat elke technologische innovatie eerst op grote weerstand stuitte voordat ze uiteindelijk massaal omarmt werd. Kijk maar naar de boekdrukkunst, film en meest recentelijk: mobiele telefoons. Uiteindelijk zullen ook wearables ook een grote rol in ons leven gaan spelen denkt ze, “misschien niet in de vorm die ze nu hebben, maar de echte early adopters laten de kans natuurlijk niet onbenut om de eerste wearables die er nu al zijn uit te proberen!”

Een geslaagd event dat smaakt naar meer. Zien hoe de eerste editie er precies uitzag? Bekijk dan onze sfeerreportage hieronder, of check onze nieuwe editie van RUSH magazine over wearables en sport.