Numrush

Wearably brengt de RSS-feed naar je Google Glass of Galaxy Gear

Een push van je favoriete RSS-feeds naar je Google Glass of Galaxy Gear? Of naar je Pebble of Sony Smartwatch? Als het aan Wearably ligt is het binnenkort de gewoonste zaak van de wereld. Ik vraag me af hoe wenselijk het precies is.

De missie van Wearably, dat graag RSS-feeds beschikbaar wil gaan maken voor wearables als smartwatches en slimme brillen, is op twee mogelijk manieren te observeren. De dienst is intussen al begonnen met het testen van feeds van National Geographic en de NPR, waarbij de laatste nieuwtjes binnen komen op Google’s slimme bril.

Het is voor de hand liggend om de behoefte om nieuws te consumeren op deze manier ook door te vertalen naar wearables. En hoe handig zou het zijn om de updates van het nieuws direct van je pols te kunnen lezen? Volgens de oprichters van het bedrijf is dat ook hun grootste kracht: “our ability to help companies keep up with the rapidly changing digital content arena while saving money”.

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk hopeloos beperkt denken: klakkeloos aannemen dat oude wijn in deze nieuwe zakken mag, terwijl er juist rondom wearables veel meer contextuelere concepten kunnen (en moeten!) worden bedacht. De manier waarop deze nieuwe technologie wordt ingezet vraagt andere dingen dan de laatste headlines van Nu.nl.

Daar is overigens niet mee gezegd dat die good old RSS-feed geen plaats heeft in het ecosysteem rond wearables. Zoals IFTTT heeft aangetoond, kan een RSS-feed uitermate veelzijdig ingezet worden en hoeft onze beeldvorming zich niet te beperken tot nieuwssites. Misschien.

Voor nu mogen we vooral stellen dat het driekoppige team van Sillica Labs een creatief concept heeft gevonden en daar de nodige PR mee weet te bereiken. Hoe zich dat laat vertalen naar de bepaalde abonnementen van $11 per maand voor particulieren en $449 per maand voor publishers, zal de tijd moeten leren.