De wereldwijde tabletmarkt is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw gekrompen. De bedroeg de krimp 13,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Het is het vijftiende kwartaal op rij dat het aantal verkochte tablets wereldwijd terugloopt. Dat meldt IDC.
In totaal werden er 33 miljoen tablets verscheept in het tweede kwartaal. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog vijf miljoen meer.
Groei
Huawei en Apple wisten wel een minimale groei te behalen. Zo leverde Huawei 3,4 miljoen tablets in het tweede kwartaal, 7,7 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf staat nu op de derde plaats op de wereldwijde tabletmarkt, met alleen Samsung en Apple boven zich.
Apple wist 11,5 miljoen exemplaren te verkopen, wat 0,9 procent meer is dan een jaar eerder. Apple heeft het grootste marktaandeel ter wereld. Dat komt uit op 34,9 procent. Samsung staat op de tweede plaats met 15,1 procent van de markt. Het bedrijf verscheepte een miljoen minder tablets dan vorig jaar, namelijk 5 miljoen stuks.