Weg met roze: GoldieBlox wil meisjes op jonge leeftijd enthousiasmeren voor techniek


Op het moment is liefst 90% van alle engineers van het mannelijk geslacht. Met recht “a man’s world” dus. Dat moet, kan en volgens Stanford alumni Debra Sterling zal ook anders. Haar bedrijf GoldieBlox maakt speelgoed dat meisjes al op jonge leeftijd moet enthousiasmeren voor engineering. Zou het Barbie al in haar roze cabrio het winkelrek doen ontvluchten?

De huidige serie speelgoed van GoldieBlox is gericht op meisjes tussen 5 en 9 jaar oud en bestaat feitelijk uit twee delen: een boekenserie waarin een hoofdpersonage samen met haar vrienden een serie van raadsels op moet lossen om verder te komen en soort bouwpakket waarin de kinderen die raadsels kunnen nabouwen en oplossen.

Sterlings avontuur ging vorig jaar september van start op crowdfundingplatform Kickstarter, waar de Amerikaanse binnen een maand haar benodigde startkapitaal wist te vergaren.

We are now just one tiny box in a sea of pink plastic princesses… we have our work cut out for us

In de afgelopen maanden groeide het bedrijf, gevestigd in San Francisco, verder. Tot niemands verbazing kondigde de jonge onderneming vandaag hun eerste samenwerking aan. Een van formaat, dat mag gezegd, want hun eerste product “GoldieBlox and The Spinning Machine” zal dit najaar in alle Amerikaanse vestigingen van Toys-R-Us te verkrijgen zijn!

Goud is het nieuwe roze en dat is een goede ontwikkeling. Al is het natuurlijk wachten op Hacker Barbie nu.