Het is Wereld Emoji Dag! En welke dag van het jaar is nu beter dan deze om te ontdekken welke emoji we het liefste gebruiken? Geen enkele, dacht ook mediabureau Coosto. Die publiceerden vandaag namelijk hun Nationaal Emoji Onderzoek (pdf), waarbij alle openbaar geplaatste emoji in 2017 op Twitter werden geanalyseerd. En dit zijn onze favorieten.
Uit de 10.746.707 berichten met emoji die in 2017 geanalyseerd hebben, blijkt de emoji ‘huilen van het lachen’ de meest populaire. Verder blijkt ook het knipogende gezichtje populair onder Nederlanders. Verder blijken er tussen mannen en vrouwen redelijk wat verschillen. Zo gebruiken vrouwen de emoji met hartjes als ogen vaker, terwijl mannen de duim omhoog meer tweeten.
Verder gebruiken we diverse emoji alleen op bepaalde dagen. Een wapperende Nederlandse vlag werd bijvoorbeeld veel op Koningsdag en toen het Nederlandse vrouwenteam Europees voetbalkampioen werd. De regenboogvlag gebruikten we het meeste tijdens de Amsterdam Pride en Coming Out Day.
Meer emoji voor mannen
In totaal werden er dus ruim 10 miljoen berichten met emoji geanalyseerd. Dat betekent volgens het mediabureau dat 6,43 procent van alle tweets in 2017 ten minste een of meerdere emoji bevat. Gemiddeld per maand gebruikten we er zelfs 895.558.
Volgens het onderzoek gebruiken mannen vaker emoji dan vrouwen. Van al die berichten werd ruim de helft door mannen geschreven. Ook zit er een verschil in welke emoji we wanneer gebruiken. Zo plaatsen we ’s avonds en ’s nachts meer negatieve emoji dan overdag.
Natuurlijk zegt dit onderzoek niet alles over ons emoji-gebruik. Omdat alleen Twitter meegenomen werd, kunnen ook alleen daar conclusies over getrokken worden. Misschien hebben we op WhatsApp dus wel een hele andere favoriete emoji, en op Facebook weer een ander. Maar op Twitter is in ieder geval duidelijk welke plaatjes wij het meeste gebruiken.