De verkoop van wearables gaat dit jaar een enorme vlucht nemen. Analisten verwachten namelijk dat er dit jaar 72,1 miljoen over de toonbank gaan, 173 procent meer dan de 26,4 miljoen wearables die in 2014 verkocht werden.
De cijfers lijken erop te wijzen dat de wearable eindelijk aanslaat bij het grote publiek. De analytici van IDC verwachten dan ook dat de verkoopaantallen de komende jaren nog verder zullen groeien tot 155,7 miljoen wearables in 2019. IDC meldt dat vooral smartwatches als de Apple Watch ervoor hebben gezorgd dat de interesse flink gegroeid is, terwijl er ook steeds meer betaalbare fitness-trackers op de markt komen. Dat maakt de producten voor een grotere groep bereikbaar.
“De vraag naar simpele wearables is enorm”, aldus Jitesh Ubrani van IDC. “ Fabrikanten als Fitbit en Xiaomi hebben de markt een enorme boost gegeven met hun betaalbare producten en dat zullen we ook in 2015 goed gaan merken. Als de producenten deze groei willen vasthouden, dan zullen ze een steeds betere gebruikerservaring moeten bieden. Er is concurrentie genoeg, dus we verwachten dat alle partijen elkaar behoorlijk scherp zullen houden.”