Werner Vogels geeft startup advies: “Schrijf eerst een persbericht, voor je een nieuw product begint”

Tijdens de eerste dag van The Next Web Conference vandaag in Amsterdam vertelt de CTO van Amazon, Werner Vogels, over de manier waarop binnen zijn bedrijf op dit moment producten worden ontwikkeld. “Schrijf eerst een persbericht” luidt het advies van de Amazon topman, “nog voordat je ook maar één regel code schrijft!”

Vogels mag dan wel de CTO zijn van een van de grootste online retailers en cloud services providers ter wereld, hij staat vandaag niet op The Next Web om een technisch verhaal te geven. In plaats van dieper in te gaan op de vele mogelijkheden van cloud computing, gunt hij ons dit jaar een kijkje in de keuken bij Amazon als organisatie, en de wijze waarop er intern aan nieuwe producten wordt gewerkt.

“Een productteam mag nooit groter zijn dan 10-12 mensen. Als het probleem zo complex is dat er meer dan 12 mensen nodig zijn om het op te lossen, is het zaak het probleem op te delen in kleinere segmenten, en die per team te behandelen.” Het is een gouden regel die binnen Amazon heilig is, net zo als het verbod op het gebruik van Powerpoint slides.

“Powerpoint is verboden binnen onze organisatie”, aldus Vogels. “In plaats daarvan proberen we al ons personeel op te voeden met de kracht van ‘narrative’, het leren omzetten van complexe problemen naar een verhaallijn.” Door productontwikkeling om te zetten naar het vertellen van verhalen, leert Amazon zijn ontwikkelaars om te denken vanuit de eindgebruiker, en wat het product uiteindelijk moet gaan doen, in plaats van wat het bedrijf denkt hoe het moet werken.

16622590093_7df308a410_h

Binnen Amazon hanteren ze daartoe een theorie die op elk project wordt toegepast: “Starting from the consumer backwards”. Het houdt in dat je het hele proces van productontwikkeling in wezen omdraait: Je begint met datgene wat je normaliter als allerallerlaatste zou doen.

“En dat is het schrijven van een persbericht” aldus Vogels. “Op 1 A4tje vertel je zo kort en duidelijk mogelijk wat je product kan en doet. Zo schets je voordat je aan de productontwikkeling begint een compromisloos beeld van wat je uiteindelijk wil bereiken, en het dwingt je om dat zo helder en duidelijk mogelijk te formuleren”.

Vogels vervolgt: “Daarna beschrijf je de FAQ van het product (veel gestelde vragen), de “Rude FAQ” (irritante veelgestelde vragen), de wijze waarop een gebruiker het product gaat gebruiken en een gebruikershandleiding. Pas wanneer al deze documenten zijn opgesteld kun je beginnen aan het nadenken over (user interface) design en code.”

Dankzij “Starting from the consumer backwards” begint elk project binnen Amazon met een duidelijke set van documenten die van A-Z formuleren wat het product is en hoe het moet werken. Zo kunnen er hierover tijdens het productieproces geen misverstanden ontstaan, en het voorkomt dat er tijdens de developmentfase compromissen worden gesloten die niet rijmen met met wenselijke uitresultaat.

Maar bovenal reduceert het de kans op mislukking, aldus Vogels. “Wij streven ernaar uiteindelijk alleen nog maar self-service platforms zonder gatekeepers te lanceren. Deze methodiek helpt ons daar enorm bij.”

Foto’s: Julia de Boer